Noord Portugal / Spanje - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Noord Portugal / Spanje - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Noord Portugal / Spanje

Door: Nelleke/Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

03 Augustus 2009 | Spanje, Santiago de Compostella

20090713 Prosario- Elvas
Na een hartelijk afscheid van Irene en Ernst van camping Rosario zaten we voor achten op de fiets. Ernst kwam ons nog nahollen om we de broodjes vergaten. Wat een leuke camping met gastvrije mensen. Ons ritje verliep lekker rustig. Onderweg nog de mijnen gezien en het witte marmer dat ze aan het delven waren. Al het witte marmer komt hier vandaan. Nergens anders heeft men wit marmer. Ook Italie niet ! Om 13:00 uur waren we in Elvas. Na de lunch zijn we de stad gaan bekijken. Het heeft o.a. een aquaduct van 7 kilometer lang wat nog in gebruik is en het grootste is van Portugal. Tenslotte op een terras genoten van en goed glas bier.

20090714 Pormarinho/ Castello de Vide
De wind die gisteravond flink is gaan opzetten is nog niet afgenomen. Met het fietsen hadden we er behoorlijk last van. Maar het bracht wel de nodige verkoeling. Het landschap iets ruiger en heuvelachtiger. De camping in Portalegre was nog steeds gesloten. Fietsend door de stad werd ons dat door iemand toegeroepen. We stopten en vroegen hem meteen de weg naar C,de Vide. Met Frans en Engels kwamen we er wel uit. Maar hij vertrouwde het blijkbaar toch niet. Een eind verder op kwam hij met de auto ons achterna en zei dat we hem maar moesten volgen. Zo gezegd zo gedaan. Toch leuk weer zo'n ontmoeting. We staan nu op een boerderij-camping van ook weer Nederlandse eigenaars. Zij waren 6 jaar geleden begonnen met deze camping. Na een paar weken eigenaar te zijn brandden alles af. Met behulp van vrienden en vrijwilligers is er weer veel opgeknapt. Maar de oude mooie bomen krijgen zij niet meer terug.

20090715 De Branco
Pas om 08:30 uur vertrokken vanwege dat het brood zo laat bezorgd wordt. Onderweg nog veel bossen tegengekomen die brand verwoest waren. Maar landschappelijk was het toch een prachtige tocht. Slingerend door de heuvels omhoog en omlaag met prachtige afdalingen. Uiteindelijk kwamen we pas om 18:30 uur op de camping aan met 91 km op onze tellers. En dat is veel met deze warmte. We waren in ieder geval aan het eind van ons latijn. (hoef je dus niet voor gestudeerd te hebben.) Hier hebben we een 69-jarige Nederlander ontmoet die al ettelijke jaren vanuit Nederland naar Portugal fietst. Zijn fiets was van net van naar de oorlog. Hij bleef wel steeds in die jaren bijna dezelfde route rijden. Hij heeft grindpaden tot asfaltwegen zien geworden. Maar de witte bergwegen vermeed hij.

20090716 Fundao
Via prachtige witte wegen door het afwisselend landschap gereden. We hebben er echt van genoten. Morgen is er de rit die wel wat meer zal vergen.

20090717 Manteigas
De Torre, de hoogste berg van Portugal zo'n kleine 2000 meter hoog op. In de stad Covilha waren trouwens de steilste stukken. In totaal zo'n 19 km klimwerk. Het deed ons veel denken aan de Mont Ventoux. De afdaling was weer schitterend. De camping saai en het eten, de beperkte keus, uit de mini-supermarkt matig. Enkele mensen vonden het nodig onder tijdens de beklimming te fotograferen,waaronder een Nederlander uit Wasp

20090718 Guarda
Weer via de `witte` bergwegen naar de volgende slaapplaats. Guarda ligt tegen een heuvelrug en dat laten ze je ook weten ook. Wat een hoogteverschillen en wat voor een steile wegen hebben ze. Was knap lastig om een supermarket te vinden. Lag natuurlijk weer in het dal. Voor niets eerst naar boven geklommen

20090719 Figueira de Castelo Rodrigo
Vlak voor de stop zijn we het kasteel van het dorp gaan bezoeken. Een soort mini- Monsaraz. Waren er snel uitgekeken. We hebben wel tijdens het eten uitgekeken op de plaats zelf. Er was hier een hotel gepland, omdat in de omgeving geen camping aanwezig was. Er waren er twee. Goed bed goed geslapen.

20090720 Torre de Moncorvo
Hier via mooie wegen naar toe kunnen rijden. Het was een leuk dorpje en we hebben om dezelfde reden als gister een overnachtingsplaats gezocht. Voor 25 euro slapen was tot nu toe de goedkoopste. En het restaurant had goed en ook vooral veel eten opgeschept. Voor 24 euro waren we samen klaar inclusief de liter huiswijn.

20090721 Mogadouro
Via een weg met een spiksplinter nieuw wegdek naar Mogadoura gereden. Over het algemeen zijn het allemaal vrij nieuwe wegen hier in het noorden. De witte wegen zijn ook van goede kwaliteit. Verder geen nieuws te melden.

20090722 Miranda do Douro
Weer dezelfde nummer weg gevolgd om bij Miranda te komen. De tweede keer dat we regendruppels voelen. Niet om over naar huis te schrijven. Vannacht wel aardig gespookt met regen.

20090723 en 20090724 Gondesende
Prachtige camping. Dus hier ook de rustdag houden. Mag ook als er 97 km op je teller staat vinden wij. En 1440 klimmeters. Laatste stuk weer via de binnenwegen, lees bergwegen gereden. Officieel de oude weg naar Braganca. Braganca is een zeer grote plaats. De camping ligt op route gelukkig er 8 km vandaan boven een rustige bergweg. Uitgerekend dat we nog 33 fietsdagen hebben en er nog 1500 km voor de boeg hebben voordat we in de omgeving van Gavernie aan de bergtocht beginnen.

20090725-20090730 Samenvatting
De laatste week in Noord-Portugal ging door de natuurparken van Montesinho en van Peneda-Geres. Vanaf Braganca loopt de prachtige N103 van ene gebied naar het andere gebied. De weg was niet al te druk. Prachtig gelegen langs de berghellingen met mooie vergezichten. Vanaf Geres fietsen we naar het Noorden. Dit is toch wel een van de mooiste natuurgebieden van onze fietstocht in Portugal. Zie de foto's.

20090731 Santiago de Conpostela
Om 16:45 reden we de camping op van Santiago onder wat miezerige omstandigheden. De hele dag was het wel droog gebleven maar warm was het niet meer. Zaterdag de stad in. Het zou de hele dag regenachtig zijn. Dat was het dus met zelfs een hevige plensbui toen we op het grote plein voor de kathedraal stonden. In de kathedraal was het erg druk. Wat een gebouw. De ene ruimte is nog mooier dan de andere. De mis hebben we niet bijgewoond dus ook niet het wierookvat zien zwaaien. Dat gebeurd trouwens niet elke dag. De stad is er een met gewelven, mooie oude gebouwen maar zag er grauw uit. Misschien kwam dit ook wel door de regen. We hadden toen we de kerk uit kwamen nog een hele leuke ontmoeting. We zagen twee fietsers het plein op rijden en liepen er meteen op af om een foto te maken. Het bleken Hennie en Adriaan bekend bij ons van het GAC uit Gemert te zijn. Later op de camping zagen we elkaar weer terug. Andere fietsers op de camping bleken onze vroegere schaatstrainers te zijn. Zij en Henny en Adriaan hadden elkaar al ontmoet tijdens het rijden van de Jacobsroute. Zondag vertrokken wij weer met het laatste deel van onze route voor de boeg. Naar 40 km begon de achterband van Nelleke ineens aan te lopen. Bleek de velg gescheurd te zijn. Een wielrenner die langs kwam vertelde dat er 1 km verder in het dorp een fietsenmaker zat. Die hebben we gevonden, maar hij handelde alleen in fietsen. Hij was wel zo vriendelijk om Nelleke met fiets en alle bagage naar Santiago terug te brengen. Ben is op de fiets terug gegaan. Dus stonden we 's middags weer op hetzelfde leuke plekje waar we 's morgens vertrokken waren. Maandag,vandaag, is Ben direct een fietsenmaker wezen zoeken en kwam terug met de mededeling dat het achterwiel met nieuwe velg morgenavond klaar is. We hopen woensdagmorgen dus weer te kunnen vertrekken. Dus we hebben weer tijd om het verslag bij te werken.

• 03 Augustus 2009 - 13:26

Wim En Ria:

Lieve mensen wat een verslag en wat een belevenissen.
    Super is het om met diverse talen en handen en voeten zo ver te komen
    Wij genieten van jullie verslagen en foto's en kijken steeds uit naar jullie volgende en dat heeft deze keer een hele tijd op zich laten wachten.
    Jullie vertellen wel over eten en een wijntje maar dat heb je ook nodig als je er dagen bij hebt van 90 - 93 km. op die teller.
    Geniet verder wij blijven jullie met genoegen volgen.

Onze hartelijke groeten uit (een bewolkt maar met 21 graden een super dag) Beek en Donk.

• 03 Augustus 2009 - 19:44

Lia En Frans:

Hoi,

wij zijn jaloers op jullie. Prachtige verhalen weer en echt Santiago is mooi wanneer de zon schijnt. Hoop dat jullie fietsen weer in orde zijn want jullie moeten nog een stukje. Geniet van Noord Spanje.

Groeten,

Lia en Frans