Spanje Portugal - Reisverslag uit Rosário, Portugal van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Spanje Portugal - Reisverslag uit Rosário, Portugal van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Spanje Portugal

Door: Nelleke/Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

12 Juli 2009 | Portugal, Rosário

20090626 Malaga naar Ardeles
Voordeel van dat de eigenaar over twee dagen het ja-woord gaat zeggen is ,is dat je je ontbijt gratis krijgt. (Hij weet nog niet beter.) Via de kust zijn we naar het vliegveld van Malaga gereden.Tsjonge Jonge wat zijn ze daar van plan? Gigantische grond- en bouwwerken waren ze mee bezig. hoezo crisis. Wil dit over een of twee jaar wel eens zien. We zijn weer van zeeniveau geklommen na 300 meter er boven in een rustig tempo. Het verkeer werd steeds minder druk. We zijn naar El Choro gefietst waar we de camping op wilden. Helaas VOL, och dat moet je als fietser ook een keer mee maken. Heb wel hard enkele krachttermen gebruikt. Dit is de eerste keer dat ze geen gaatje/plekje over hebben voor een klein tentje. Verdient de schoonheidprijs dus absoluut niet. Dus verder gereden in een omgeving die steeds mooier werd. Eerst cirtroen- en sinaasappelplantages gezien. Na El Choro rijden via de beroemde kloof tussen de mooie oude pijn- en dennenbomen naar Ardeles. Een plaats 12 kilometer verder op, na eerst nog een camping bezocht te hebben die ze al meer dan 2 jaar aan het opknappen zijn. We kwamen vrij laat het Hostel binnen. We hebben er een goede maaltijd genoten. Zo´n goed gevulde salade had ze nu nog niet gehad deze vakantie. Onder het genot van het disco- geluid vanuit het dorp, enkele honderden meter verderop, zijn we moe maar voldaan in slaap gevallen. De temperatuur was weer aardig opgelopen vandaag. Dan is het prettig als er tegenwind staat die de warmte, zeg maar hitte, straling van het asfalt wat `tegenhoudt´. Zo kan de wind ook weer je vriend worden. Je ziet maar alles is betrekkelijk.

20090627 Ardeles- Ronda.
Ardeles in om bij de bakker te komen. Alleen straatjes die recht omhoog lopen. Wat heeft douche dan van te voren nog zin. Nee dus. We zijn daarna, we moesten wel, rustig naar El Burgo gereden. Op het laatst stond er nog een klim te wachten van 730 meter te wachten. De plaats Ronda is beroemd om zijn kloof. We zijn ook nog langs de arena gereden. We hoorden geen gebrul en zijn toen maar doorgereden. De kamping lag 3 km buiten Ronda en was ook weer een redelijke klim.

20090628 Ronda - Montellano
De baas van de camping in Ronda was een bereisd iemand. We kwamen dan ook niet snel weg. Zou best zijn verhaal willen aanhoren over zijn reizen. We zijn via een Via Verde gereden. De spoortunnels waren niet op een hand te tellen. 21 stuks namelijk en de langste was 990 meter. Aan het einde van de "spoor"weg zijn we naar een hotelletje op zoek gegaan. Het eerste dorp zijn we meteen geslaagd. Een oude man, wat is oud, verwees ons naar een hostel. Hij vond dat we voor een verkeerd hotel stonden. Achteraf waren we blij met de keuze. De baas adviseerde ons bij het dinner welke Tapaz we moesten nemen. Hij nam daar alle tijd voor.Het was echt heerlijk.

20090629 Montellano - Dos Hermanas
We hadden wel een slaapkamertje die geen goede ventilatie had. De ventilator maakte namelijk nogal lawaai, die hebben we maar uitgezet. Het raam open was niet voldoende. Het ontbijt was redelijk. Het aanwezige wolkendek vertelde ons dat het niet zo warm zou worden. Verder hadden we info dat het klimmen wat zou minderen.
Achteraf hebben we geconstateerd dat het ook zo was. Onderweg zijn we nog een slakkenzoeker tegen gekomen. Heb er een paar plaatjes van geschoten, moeten mooie plaatjes zijn. We hebben vandaag op de snelweg gezeten. Moet je niet blij mee zijn. Je waant je af en toe in Vietnam op de route nr 1. Sommige bestuurders weten echt niet om te gaan met fietsers op de weg. Af en toe Zevenkleuren ............ echt kan er ook wel 8 geweest zijn. Maar het schiet wel op, we hebben lekker door kunnen rijden.
We waren vroeg op de camping . Wel na de siesta een fietsenmaker zoeken om de slag in het wiel er uit te halen. De fietsenmaker was om de hoek en de service was prima. Vijf euro vroeg hij er voor.

20090630 Dos Hermanas (Sevilla).
Sevilla bezoeken stond op het programma. Met de bus naar Sevilla . De temperatuur was toen al nadrukkelijk aanwezig. Rondrit gemaakt en de Arena bezocht. Toch een apart vak dat Stierenvechten. Verder gebouwen bekeken. Heb redelijk veel foto's gemaakt. De temperatuur heeft de 41 graden gehaald en dat is niet prettig. Veel drinken is de remedie. We waren om 16:00 uur weer op camping en hebben daar even een duik genomen in het zwembad. Daarna boodschappen gedaan en kleding gewassen.

20090701 Dos Hermanas - Almonte
Nu door de grote stad Sevilla onderweg richting de Portugese grens. Onze fietsen staan weer startklaar. De GPS heeft weer goede diensten bewezen. Wel bewust een risico genomen om even op een Autoweg te rijden. Werd ook aangegeven door de GPS. Na de stad verlaten te hebben konden we redelijk doorfietsen. In Almonte zijn we op zoek gegaan naar een hotel. Er was een festival bezig in deze plaats. We hebben bij het festivalplein gezeten en daar ons dinner genoten. We gingen laat naar bed.

20090702 Almonte - Isla Christina
De ventilator had onbalans en maakte dus constant een bijgeluid. De airco stonk en maakte veel lawaai dat je feitelijk oordoppen zou moeten toepassen. Dus gekozen om met vent en open raam te gaan slapen. Op weg richting Portugal. We hebben gekozen om langs de zee te rijden. Na 95 km ongeveer zijn we 15 km voor de grens blijven steken. Wel voor sommigen wel een bekende plek Isla Christina. Nelleke werd er diverse malen aangevallen door een specht die zijn gebied aan het verdedigden was.

20090703 Isla Christina - Monte Gordo (Portugal)
Toch vandaag weer vertrokken. Een korte rit van 25 km met een veerpont overgang naar Portugal. De municipal met 3 receptionisten zegt al iets over de grootte van de camping. Maar ook over de burocratie van de gemeente. Morgen gelukkig weer onderweg. Even nog langs het strand gewandeld.

20090704 Monte Gordo - Alcoutum.
In Alcoutum gaan we wild kamperen. We zijn constant langs de rivier naar het Noorden gereden. In Alcoutum nog inkopen kunnen doen. Toen we onze tent hadden opgezet kwam de politie vertellen dat het verboden was te kamperen. Gelukkig, het was 22:30 uur, keurde hij het wel goed dat we er maar een nacht blijven. We hebben er heerlijk geslapen tussen alle lichtpunten in. Hier nog een Portugees echtpaar ontmoet dat 12 jaar in Nederland heeft gewoond. Als er problemen zouden komen mogen we hun altijd bellen. Woont in de buurt van Lissabon.

20090705 Alcoutim- Mina de Sao Dominicus.
We zijn vroeg opgestaan. We hebben waakzaam geslapen.Toch wennen wildkamperen. Het is niet ons ding. Meteen vandaag in de benen voor een flinke klim. Via een van de witte wegen via een kiezelweg zijn we naar Mina gereden. Daar zijn we op zoek gegaan naar een kleine camping. Helaas waren de mensen niet thuis en van een camping was weinig te merken. Terug naar het dorp gereden langs de oude kopermijn en daan een hostel genomen. Daar ontmoette we een Portugees die nu in Delft woont. Hij had zijn ouderlijk huis hier omgebouw als vakantiehuisje.

20090706 Mina de Sao Dominicus - Serpa.
Na een laatste blik op het kerkje en de arbeidshuisjes van Mina zaten we na een uurtje al an de koffie voor 0,50 eurocent. En er was een kaaswinkeltje waar ze eigengemaakte schapenkaas verkochten. We verlaten het asfalt en komen op een kiezelweg. Bij enkele boerenhoevens scharrelen de varkens van het "bekende" donkere Alentejo ras. De kuddes waren flink uitgebreid. We hebben nog een uitstapje gemaakt naar de kloof waar de Guadiana rivier doorstroomd. Het uitzicht was prachtig. We hebben er meteen geluncht. De doorwaadbare plaats met stapstenen van een zijriviertje is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een brug. Na 10 km stuiteren is er gelukkig weer asfalt en bereiken we uiteindelijk na 55 km Serpa met zijn kasteelmuren. Vanaf deze plek hebben we naar de zonsondergang gekeken.

20090707 Serpa-Mourao
Afgelopen nacht was het koud en vanmorgen moest het vestje aan. Het landschap is kale weilanden, gedorste graanvelden, maar ook enkele driuvenvelden en meloenen.
In Moura hebben we pauze gehouden in het park op de stadswallen met uitzicht. Daarna kwamen de eerste uitlopers inzicht van het grootste stuwmeer van Europa, de Barragem do Alqueva. Bij gebrek aan een camping zitten we in een Turismo de Habitacao in Mourao.

20090708 Mourao - Evora
Vanmorgen toch besloten om naar Evora te gaan. Een werelderfgoed stadje. Maar eerst naar Monsarat, een van de mooiste vestigingsstadjes van Zuid Portugal. Het was een leuk plaatsje met prachtige vergezichten. De rit naar Evero was saai, zowat een lange rechte weg met veel kurkeiken erlangs. Een landbouwgebied licht heuvelachtig.
Morgen gaan we Evora verkennen.

20090709 Evora
Evora, de hoofdstad van Alentejo, is een bezoekje waard. Kerken,musea en andere monumenten waaronder de Templo Romano uit de 2de eeuw. Echt beroemd is de Capela dos Ossos. De botten van zo'n 5000 monniken liggen tegen/in de muren opgestapeld en boven de toegangsdeur staat: "Onze botten die hier binnen zijn wachten. op de uwe". Ik denk dat we het definitief bezoekje nog even uitstellen.

20090710 Evora - Rosario
Om 15:30 uur aangekomen op de camping Rosario van een Nederlands echtpaar. Een leuke en rustige camping tussen de olijfbomen. Je moet met je stoel dus een beetje meedraaien met de schaduw. We blijven hier 2 dagen. De route er naar toe ging door typisch Alentejo gebied. Velden met kurkeiken,olijven,graan. We hebben de rustige "witte' wegen gekozen om naar Camping Rosario te rijden.

20090708 Rosario
Vandaag heerlijk niets gedaan ,even gezwommen en gezamenlijk met 12 mensen genoten van het het dinner dat we voorgeschoteld kregen. En niet vergeten de tekst ingetypt voor onze website. Neemt een aardige tijd in beslag. Morgen weer verder om het af te maken.

20090709 Rosario
Heerlijk uitgeslapen. Warme croissants gegeten en de boodschappen worden vandaag voor ons gehaald uit een grote stad. We hadden er namelijk geen rekening mee gehouden dat we 2 dagen zouden blijven. In het dorp zijn de winkels op zondag dicht. Gisteravond dan ook pas besloten onder een goed glas wijn. Vandaar. En nu de website bijwerken.

• 12 Juli 2009 - 13:33

Matthijs En Bieuwke:

Je vroeg je af wat een oude man was?dat is een fietser die over de snelweg fietst en denkt dat hij daar hoort te fietsen

• 12 Juli 2009 - 13:52

Anneke En Henk:

Het gaat maar door met jullie. Wat zien jullie ontzettend veel.
    Veel plezier nog verder

• 12 Juli 2009 - 14:04

Lia En Frans:

Leuk jullie reis zo te volgen. Jullie hebben aardig doorgefietst. Mooi verhalen en mooie foto's. Zijn zelf inmiddels weer aan het werk aan dat valt niet mee. Inmiddels is het hier herfst geworden. Geef ons maar de warmte van Spanje. Tot jullie volgende bericht en veel plezier.

Groeten uit Herfte. Lia en Frans

• 12 Juli 2009 - 15:25

Wim En Ria:

Even een berichtje uit een fris en nat Beek en Donk. Jullie zien geweldig veel en zo avontuurlijk, de mooie en onverwachte dingen dat maakt het zo geweldig.
    De meeste van ons flitsen door deze mooie landen maar jullie gaan rustig van plaats naar plaats en genieten ervan.
    We kijken uit naar jullie volgende bericht.

Groeten Wim en Ria Jansen

• 13 Juli 2009 - 15:53

Elja:

als ik dit alles lees, ben ik blij datik niet mee hoef te fietsen. Doch dit is de enige manier om zoveel te kunnen zien. laat mij maar een paar dagen lopen.Elke gek zijn gebrek zeggen we maar.
    Formidabel vind ik dit van jullie.maar verlies niet de realiteit, je blijft een fietser.

• 14 Juli 2009 - 19:18

Tiny Van Osch:

Het is gewoon geweldig
    Zou ook iets voor mij zijn.
    Geniet er maar lekker lang van.

• 23 Juli 2009 - 10:02

Jan En Doreth Dekker:

Hallo Ben en Nelleke,
    Zoaks beloofd even een berichtje van ons.
    Wij zijn dinsdag 21-7
    teruggekeerd van onze fietsreis door Ierland, We hebben een hele mooie tocht gehad.De natuur is er prachtig, de mensen heel erg gastvrij en vriendelijk. Veel heuvels op en heuvels af, vlak is het er niet. De weggetjes lopen allemaal over de heuvels, dus erg rustig fietsen met mooie uitzichten.In het zuiden is het bergachtig, dus daar was meer het echte klimwerk en echte afdalingen. Een hele dag plensregen gehad en de rest een paar halve dagen regen, dus dat is ons meegevallen. De temperatuur lag rond de 19 graden. Wel wat frisser als bij jullie,maar wel prettig om te fietsen. We wensen jullie nog veel fietsplezier in de resterende weken.

Groetjes Jan en Doreth

• 23 Juli 2009 - 12:03

Herman & Danielle :

Hallo,

We hebben mekaar ontmoet in Cuenca, dat is wel al een tijdje geleden. Wij zijn nu terug thuis van onze fietsreis in Spanje. Hebben in Granada en in Torre del Mare er nog een beetje vakantie van gemaakt. Jullie blijven dus maar doorfietsen niettegenstaande de warmte. We blijven jullie volgen en geniet er nog van, want wij hebben weeral de goesting om terug te vertrekken. Fietsgroeten van de Belgen.

• 28 Juli 2009 - 13:09

Elja:

queyras goed gelopen. durf dus de pyreneen in.
    yes.

• 31 Juli 2009 - 11:26

Frans En Marjet Mels:

Wat leuk om te lezen dat jullie weer op pad zijn.
    Mooie foto's. Wij hopen in het najaar weer te fietsen, Frans is 6 weken geleden geopereerd aan een hernia, dus is nu aan het revalideren. Ik heb met mijn zus en twee schoonzussen en een vriendin naar Frankrijk gefietst (de Morvan) 900 km in 10 dagen. Alles wind tegen en de eerste drie dagen alleen maar regen. Tot noord frankrijk de compostella route gevolgd en daarna mooie landweggetjes en af en toe een stuk drukkere weg.Wij wensen jullie nog veel fietsplezier en tot mails of ziens gr.Frans en Marjet

• 13 Augustus 2009 - 20:50

Jaap En Ineke:

Jullie maken weer een geweldige reis! leuke verslagen met prachtige foto's Nu nog fietsen, straks aan de wandel! We blijven jullie volgen! Onze reis gaat uiteindelijk naar Thailand Je kunt alles lezen op www.Jaapineke.waarbenjij.nu wachtwoord jtvrm veel plezier verder!