Andalucia - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Andalucia - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Andalucia

Door: Nelleke/Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

25 Juni 2009 | Spanje, Málaga

20090618 Alicun de las Torres - Banos Greana
Vandaag een rustige etappe. Voor we vertrokken zijn we naar het oudste aquaduct geweest van de wereld, Het lag bij het hotel. Het dorp was een echt kuuroord met medicinale baden ook in ons hotel. Enkele insecten vonden het nodig tijdens die wandeling om ons eens stevig te testen. Nelleke en ik allebei gestoken. Ik kan je vertellen dat het pijnlijk was. Andere nieuwe irrigatiesystemen zijn we vandaag ook tegen gekomen. Onderweg zijn we langs het dorpje Purullena geweest waar veel grotwoningen zijn en (aan)gebouwd worden. Helaas niet binnenin kunnen kijken. Een kleine 10 tal kilometers verder zijn we het Hostel ingedoken. We vonden het genoeg voor vandaag. De omgeving was weer prachtig,De Sierra Nevada komt steeds dichterbij en Granada hebben we op fiets-dagafstand liggen. De zon heeft ook vandaag ons weer redelijk op proef gesteld. We drinken behoorlijk wat per dag waaronder per dag 2 liter cola soldaat gemaakt wordt. Een simpel waterijsje kan bij deze hitte ook een echte tractatie zijn.De bidons worden zoveel mogelijk bijgevuld als het mogelijk is. Zijn we nog niet in Sevilla waar het echt warm , 44 graden, schijnt te zijn.

20090621 Banos Greana- Granada.
Vanmorgen om 8:00 uur met een echt spaanse lunch gestart. Geroosterd brood met olijfolie,tomaat en echte sinasappelsap en tenslotte koffie. We waren redelijk vroeg weg. Het was een weg door de bergen waar bleek ook veel wielrenners gebruik van maakten. Prachtige omgeving weer gezien. Langs stuwmeer gereden. Wel even wat vervelens meegemaakt. Lekke band gekregen door een klein doorntje. Na het oppompen knalde de binnenband kapot. Aan de buitenband was niets te zien. Wel aan de velg,die stond naar buiten bij een klein stukje. Met klein hammertje weer vlak geslagen. Merk niets bij het remmen. Morgen naar de fietsenmaker om binnenbanden te kopen. Heb er nu nog 1 omdat een van de reserve binnenbanden bij het ventiel lek bleek te zijn. De camping stond niet aangegeven in Granada, Gelukkig had men een waypoint aangemaakt bij de route zodat we via het waypoint/GPS de camping kan bereiken, Weer een praktisch hulpmiddel. Trouwens wat is Granada groot zeg. Prachtige winkelstraten Morgen blijven we er nog een dag om de stad te gaan bekijken.

20090622 Granada
Vandaag zijn we naar het Alhambra geweest. We hadden er eerlijk gezegd nooit van gehoord. Zou zeggen google even !!! Maar vergeten zullen we dit niet gauw. Prachtige bewerkte gebouwen en hun zalen. Bouwkunst op topniveau. We zijn in het paleis wel 2 uur aan het rondlopen geweest. Buiten hebben we de prachtige aangelegde tuinen met hun mooie en uitgekiende bevloeiingssysteem bekeken. Tenslotte de fietsenmaker gezocht. Gevonden ,wel de goede bandmaat maar het ventiel was aan de korte kant. Uiteindelijk toch maar bij de derde fietsenmaker , leuke stad trouwens bah bah, 2 banden meegenomen met het (te?) korte ventiel. En tenslotte plakken kunnen we ook nog !! Uiteindelijk moe van het slenteren maar wel voldaan, zijn we de tent ingekropen.

20090623 Granada- Pantano
Dankzij de GPS waren we snel de stad uit, een toegangsweg op langs de rivier de Genil. Volgens de beschrijving en GPS-track zaten we goed. Aan de andere zijde lag een mooi aangelegd fietspad. Gemiste kans van de route-beschrijver. Verder stuurde hij ons door eenrichtingsverkeers straatjes tegengesteld !!! Zo kwamen we uit bij een viaduct waar een halve meter water in stond. Zeiknatten voeten/schoenen en een smerige fiets aan overgehouden. De weg naar Chimenas was erg slecht, we moesten continue om grote gaten heenrijden. Later kregen we een weg met fietspad, dat ging beter. Wel was het fietspad al jaren niet schoongemaakt. Er lag veel grind op. De omgeving was wel saai, voor de afwisseling zagen we veel olijfbomen en olijfbomen en olijfbomen.Weinig schaduw. En er waren weinig andere bomen die wel voor schaduw hadden kunnen zorgen. Zoals verwacht waren we vroeg op de camping, zodat we het nodige onderhoud van de fietsen konden doen. Remblokken wisselen etc. Verder hadden ook wasdag vandaag. Heerlijk tussendoor van het zwembad gebruik gemaakt.

20090624 Pantano- Malaga
Om 07:45 zaten we al op de fiets. Het meer van Pantano achter ons latend. Op naar Antequera 90 km verder. Het land ziet er dor uit. Ondanks de vele olijfbomen. Deze bomen zijn niet hoog en geven weinig schaduw.Maar de ruige bergen om ons heen zijn mooi. We dalen en komen nu in een vruchtbare vallei waar ze groentes verbouwen,tomaten,sla,kool, artisjokken,sperciebonen. In Ventas zijn we naar een uitkijkpunt gereden waar we de Middellandse zee zouden kunnen zien. Maar het was te heiig. Niet wetende dat we de zee sneller terug zouden zien dan ons lief was. Tijdens een rustpauze ontdekte Ben een scheurtje in zijn achtervelg. We zaten niet ver van de afslag naar Malaga af. Malaga was nog 35 km met behoorlijke klimpartijen. We besloten toch naar die grote stad te gaan. Via een prachtige afdaling van 15 km en na 110 km kwamen we aan in Malaga. 0m 19:00 uur kwamen we langs ons hotelletje en om 19:30 uur stond Ben bij een fietsenmaker. De fietsenmaker zou hem morgen om 12 uur klaar hebben.

20090625 Malaga
Goed geslapen in onze ge-airco-de kamer. Vanmorgen uitgeslapen en de nieuwe route ingezet. De fiets was om 12:00 uur klaar. Hij adviseerde wel ook een nieuwe voor velg. Wat is wijsheid. Na een goede overweging besloten dit ook te laten doen. De ketting was nog goed. 1/3 van zijn looptijd gehad, gemeten met een speciaal instrument.
Nelleke d'r fiets laten afstellen en het bleek dat Nelleke's ketting wel versleten was. Wordt nu ook meteen vervangen.Vanmiddag een echte siesta houden en vanavond de stad in. Om 20:00 uur kunnen we de fietsen ophalen. Morgen weer op pad.

• 25 Juni 2009 - 17:14

Matthijs En Bieuwke:

tjonge,wat een pech met die fietsen.gelukkig dat het weer opgelost is.Alleen Ben dat korte ventieltje daar ben je toch inmiddels wel aan gewend!!Groetjes!!

• 25 Juni 2009 - 21:05

Jan- Doreth Dekkers:

hallo Ben en Nelleke.
    Het verhaal over Andalusie komt ons wel bekend voor, het is er inderdaad heel mooi, zeker ook het Alhambra.Wij vertrekken morgen naar Ierland en laten nog wel een keer wat weten. Nog een fijne fietsreis. Groetjes

• 25 Juni 2009 - 22:55

Wim En Ria:

Dag samen

Even een berichtje op jullie weblog, een mooi verhaal met vervelende dingen maar met mooie plaatjes en indrukken.
    Het geheel ziet er super uit en heerlijk om te lezen.
    We genieten steeds van alles wat jullie meemaken.
    We kijken uit naar jullie volgende bericht.

Groeten Wim en Ria

• 26 Juni 2009 - 08:21

Tonnie:

Dag vakantiegangers. Bedankt voor jullie spannende reisverhalen en de mooie foto's. Wij vertrekken morgen voor een rondje Nederland (met de caravan) fietsen wel mee.Groeten uit Rotterdam.
    (da's ook mooi hoor)

• 26 Juni 2009 - 11:01

Lia En Frans:

Hoi. Ja dat was een fijne routebeschrijving. We hebben ergens de afslag naar Santa Fé gemist in die éénrichtingsstraatjes. Stukje omgereden dus en daarna voor hetzelfde viaduct gestaan met water. Op aanraden van een sppanse heer een stukje zandpad genomen en zo op de weg naar het vliegveld gekomen. De spaanse lessen van Lia haalden ons hier weer doorheen. Wat een slechte weg hé. De ond was overigens wel weg. Hebben in Malaga nog even in het centrum rondgekeken en zijn toen doorgereden naar Torremolinos om daar op de camping te overnachten en nog even een duik in de zee te nemen. De vlucht naar huis was prima alleen wel met een uur of 3 vertraging. Verstandig om de velgen te vervangen. Ik weet uit ervaring dat de maat van 28 inch soms erg moeilijk te krijgen zijn. Is het materiaal in elk geval weer toppie. Goede reis verder en we volgen jullie.

Lia en Frans

• 01 Juli 2009 - 14:53

Willie Jacobs:

Dag Ben en Nelleke,

bedankt voor de mooie fotoos en gezellige reisversklag beschrijvingen!!
    Ik schrok wat,van het vele onderhoud aan jullie fietsen!
    geniet van deze unieke tocht/kansen....!

Hartelijke groeten,

Willie.

• 01 Juli 2009 - 19:20

Berry En Robert:

Hallo Ben en Nelleke, we denken veel aan jullie. Vooral vanwege de hitte. Hier in Noorwegen is het nu behoorlijk warm, maar niet te vergelijken met de hitte in Zuid Spanje, daar kunne wij over meespreken. Boven de 35 graden is het al snel geen lolletje meer. Hier hebben we nog een paar weken vakantie en genieten van onze heerlijke plek = thuis. Niet luieren, maar allerlei klusjes buitenshuis (de zomer is hier vrij kort dus je moet maar goed gebruik van maken van het mooie weer). Het strand is hier bovendien maar op 2.min lopen hiervandaan.
    Nog een leuke fietsvakantie toegewensd en hopelijk tot ziens in Noorwegen. Groeten van de noors-nederlandse fietsers (lid van de www.warmshowers.com). Berry + Robert

• 01 Juli 2009 - 19:22

Berry + Robert:

Kleine correctie:

het is
    www.warmshowers.org

• 03 Januari 2010 - 21:47

Nellie Jacobs:

Geweldig! een heel avondtuur wat jullie ondernomen hadden en prachtige foto's

eindelijk had ik even de rust kunnen nemen om dit mooie verslag van jullie te kunnen lezen, het is heel wat , waar je de tijd voor moet nemen.

Gr, van Nellie