TransAM /Seatlle - Reisverslag uit Shelton, Verenigde Staten van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu TransAM /Seatlle - Reisverslag uit Shelton, Verenigde Staten van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

TransAM /Seatlle

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

22 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Shelton

14-08 Pacific City- Bay City.
Onze warmshowers familie is ontzettend vroeg uit de veren. Zij gaan dan zwemmen en indoorsporten. Om 8:30 uur kwamen ze weer naar huis. Vlak voor dat zij thuiskwamen hadden wij van ons ontbijt genoten. We hebben heerlijke koffie bij ons ontbijt gehad en de meusli was voortreffelijk. Wij vertrokken om iets over half negen. We zijn naar de strandweg gereden. We hebben daar foto’s genomen van de grote rots in de Pacific oceaan. Helaas daar ging het mis.
Ben daar achterover gevallen en met mijn hoofd, zonder helm op, met een harde bonk op het beton terecht gekomen. Was eerder van mijn fiets afgestapt en toen heb ik,Ben, meteen mijn helm afgedaan. Omstanders waren zo vriendelijk om ijs te gaan halen in het restaurant. De assistent manager van het restaurant vroeg ook of ze erg mee van dienst kon zijn. We hebben het warmshowers adres gebeld en de situatie uitgelegd. Geen probleem kon meteen terugkomen.
Daar ben ik meteen het bed ingegaan en ben er die dag niet meer uit geweest. Ben in het begin direct weer aan het ijs gegaan. Gaf wel een goed gevoel, want hij deed nog behoorlijk pijn.

15-08 Pacific City- Bay City
Hernieuwde poging om te starten. Voelde me goed. Hoe het zou gaan als er inspanning gevraagd zou worden daar hadden we nog geen ervaring mee. Het ging gelukkig allemaal goed. We hebben de hele kustweg afgereden. Wij konden dat ook alleen als fietser. De weg was halverwege afgesloten voor al het andere verkeer omdat het asfalt open geschuurd was. Onder de weg hadden grondverschuivingen plaats gevonden. Wel kon iedereen naar de vuurtoren die juist voor de afsluiting stond. Daarna was het voor ons lekker rustig. We melden ons op een mooie tijd bij onze warmshowers collega’s. De honden hadden ons het eerst gehoord. We mochten van een ontzettend groot bed gebruik maken. Moest Nelleke af en toe gewoon zoeken. De maaltijd soep hebben we heerlijk laten smaken. Vroeg weer het bed ingegaan.

16 -08 Bay City – Seaside
We hadden een alternatief opgekregen van onze gastheer en vrouw om naar Seaside te gaan.
Niet die drukke verkeersweg met weinig shoulder maar een mooie landweg met weinig verkeer. We zijn ze er nog zeer dankbaar voor. Onze warmshowerslid uit Seaside was niet thuis toen we aan klopten. We hebben er meteen een heerlijke douche genomen en zijn toen een strandwandeling gaan houden aan de Pacific Ocean. Hij was weer thuis toen wij terugkwamen. Hij wist ook niet wat voor een organistie het was die zoveel wielrenners op de weg zetten. We zijn er zeker 14 tegengekomen en ze hadden haast en wilde niet stoppen en ook niet de drukke straatweg oversteken. We maken er een gewoonte van om foto’s te nemen van onze gastvrouw en/of heer. Deze keer vergeten te nemen van Neil.

17-8 Seaside- Astoria/Cathlamet
De laatste trail route van de TransAM. Geeft toch wel een apart gevoel. We zijn via een ‘backroad’ naar Astoria gereden. Was frisjes en hebben ons jasje lang aangehouden. In Astoria waren we om 11:00 uur bij het eindpunt het Maritime park en het museum. Het aantal TrandAM kilometers was 7544 km en totaal hebben we er nu 7864 km op zitten. Foto’s gemaakt en onze voorwielen in het water gehad. Helaas hebben we het zandstrandje gemist in de bay.
Cathhlamet:
We zijn daarna via een fietspad richting Cathlamet gereden. Toen de drukke weg 30 op. En ja wel hoor tijdens de trail geen lekke pand. Nu een lekke achterband van Ben met een flink stuk glas er in. Twee kleine gaatjes moeten afplakken en na een half uurtje zaten we weer op de fiets. Bij Westport zijn we met een ferrie naar het Puget eiland gevaren. Weg van de drukte. We hebben geslapen bij de botenhaven in Cathlamet.

18-8 Cathlamet- Toledo.
We hebben bij de haven nog koffie gedronken voordat we weer vertrokken naar de volgende plaats. We wisten nog niet waar we gingen slapen. We hadden afgesproken dat we in Castle Rock zouden bepalen blijven of doorrijden. We waren redelijk op tijd in Castle Rock en de camping lag nogal ver van de route. Besloten dus om naar Toledo door te rijden naar het citypark daar. Mooie weg om daar te komen. Het citypark zag er netjes uit. We waren de enigste klanten. Kosten 10 dollar. Maar dan had je er nog een warme douche voor. Je moest hem wel apart betalen. 25 cent voor 4 minuten. Heerlijk rustige omgeving.

19-9 Toledo – Centralia
We zijn door het mooie park van Lewis and Clark gereden en de dikste boom van het bos kunnen zien. Verder waren het rustige wegen al zaten er toch wel wat venijnige klimmetjes in.
We reden weer in en prachtige omgeving. Centralia heeft 16.000 inwoners. Hoe dichter je bij de stad komt hoe drukker het wordt. We zijn er netjes doorheen geleid met behulp van de kaart en de GPS. Net even buiten de stad was het RV park waar ook enkele tentsites waren.
Mooi achter aan in het bos de tent opgezet. Zei nog wel tegen Nelleke. Ik zie door de struiken heen dat er een spoorovergang was. Nog niet gezegd of er kwam een trein langs. En die maken een lawaai bij elke overgang en een trilling die dat zware transport veroorzaakt. En ja hoor vannacht om half 2 begonnen ze ook nog te rangeren. En vanmorgen waren we hem net voor. Twee zeecontainers per wagen en dan nog een hele trits ook nog. Je kunt hier niet spreken van een goede nachtrust.

20-08 Centralia – Elma
Gisteravond naar warmshowers in Shelton gebeld en gevraagd of we woensdag bij hen konden slapen. Was geen probleem. Zeiden wel dat het maar een kort stukje is van Elma naar Shelton: 50 km. We hadden vanmorgen een kurkdroge tent kunnen inpakken. En het was mooi weer om te starten. Nadat we enkele km gereden hadden was er weer een cafe waar we een lekkere warme koffie gedronken hebben. Alleen we zaten alweer op zo’n drukke weg te koekeloeren. Maar zodra er een mogelijkheid is is de route zo ook gepland dat we die kunnen verlaten. Soms kan het niet anders. We hebben een heerlijke vlakke etappe kunnen rijden. In Elma nog een even rondgereden en inkopen gedaan voor we naar de RV camping zijn gereden. Morgen dus een korte route naar Shelton.

21-08 Elma – Shelton
Vanmorgen niet veel zin om er uit te komen. Het was ontzettend mistig en in het achterhoofd dat we toch maar een kort stuk hoeven te rijden kan het nog wel leien. Half 8 kwam de zon ons helpen om de zeer natte tent te laten drogen. We hebben hem een uur later droog kunnen
opbergen. Toen we vertrokken kregen we nog wat koekjes van de receptie aangeboden en raakten we in gesprek met een Vietnam veteraan. Zijn tranen stonden in zijn ogen toe hij het vertelden. Later is hij politieman geworden. Hij vertelden een leuke ervaring met Duitse toeristen die behoorlijk te hard aan het rijden waren. Met een waarschuwing kwamen ze er vanaf. Ze lieten zich per persoon met de politieagent fotograferen, zelfs in zijn auto. Had een nieuwe grote RV gekocht en kwam uit de beurt. Hij bod ons een kaart van Washington aan.
We waren net voor de middag onderweg. Het was een mooie stille weg met een mooie omgeving. Onderweg weer een Cola gedronken en Nelleke had zin in een ijsje. Boven de deur van de winkel hing een zakje met water erin. Gevraagd waarvoor dat het er hing. Voor vliegen tegen te houden werd me door de eigenaar verteld. Dus uitproberen als we thuis zijn.
Vanavond slapen we weer in een gewoon bed bij warmshowers leden. Vanavond van een heerlijke maaltijd genoten. Morgen gaan we in Bremerton ook een warmshowers adres bezoeken om de volgende dag met de veerboot over te gaan waar Ermanno en/of Mary ons staat op te wachten. Een week later,vrijdag de 30ste augustus 2013, stappen we op het vliegtuig naar Nederland..

• 22 Augustus 2013 - 04:33

Wim En Ria:

Goedemorgen Nelleke en Ben,

Fijn weer een verslag.
    Is de hele reis zo goed gegaan en op het laatste stuk ga je onderuit zonder helm heel vervelend maar gelukkig allemaal weer goed.
    Ja, die laatste weken van de reis wat kortere stukken want het grootste gedeelte hebben jullie erop zitten.
    Die treinen zijn bakbeesten en inderdaad als je zo vlak bij een spoor ligt zul je de trillingen wel voelen.
    Wat is alles goed verlopen en toch snel want over een week gaan jullie alweer naar huis.
    Het zal weer een hele verandering zijn, je eigen bed en een kop koffie met je krantje en er zo lang over kunnen doen als je wil.
    Voor nu onze hartelijke groeten en een voorspoedige reis Wim en Ria

• 22 Augustus 2013 - 09:51

Matthijs En Bieuwke:

Goedemorgen familie,de laatste loodjes wegen het zwaarst,maar probeer wel heelhuids weer thuis te komen!Veel plezier nog en we horen wel hoe het blijft gaan!Groeten uit het zonnige Frankrijk.

• 22 Augustus 2013 - 10:41

HENK BAARS:

HALLO BEN EN NELLEKE

PROFICIAT MET JULLIE PRESTATIES

WE HEBBEN HET KUNNEN VOLGEN HIER IN HILVARENBEEK

GROETJES SJAN EN HENK

• 22 Augustus 2013 - 13:10

Helma:

De reisverslagen gevolgd. Mooie reis. Volgende week een hele goede reis terug naar Nederland.

Helma

• 22 Augustus 2013 - 20:12

Christine En Peter:

Was toch even schrikken. Graag heelhuids thuiskomen jullie. Bijna niet te bevatten wat jullie gepresteerd hebben. Petje af voor jullie! Proficiat met deze geweldige prestatie. We hebben jullie met interesse gevolgd. Nog even en dan zien we jullie graag weer op de Donk. Groetjes.

• 22 Augustus 2013 - 22:42

Lenie:

Hoi Ben en Nelleke...

Naar huis....dat kan toch niet, we zijn verslaafd aan jullie verhalen....is de soap over volgende week....moeten wij ook afkicken.....misschien wel net zoveel als jullie...

Wat een geweldige belevenissen waren dit enne...Ben, laat ons niet meer zo schrikken. Fiets ie zo ongeveer 7550 km zonder brokken, maar valt ie zomaar bij een steenrotsje om met de nodige gevolgen. Jij bent een grappenmaker.

Maar alle gekheid op ene stokje, een gewéldige prestatie hebben jullie geleverd ne gelukkig zien we jullie over een dikke week gezond en wel weer thuis !!
    Sjapoo luitjes......blijf me verbazen over jullie prestatie.

Lenie enTon

• 23 Augustus 2013 - 09:37

Corrie:

Ben,

Tis maar goed dat je zo'n harde kop hebt!!
    Valt tie over 'n rotsje!
    Gij maakt het wel spannend hoor!

Hou je helm voortaan maar op......want er komen nog enkele obstakels!!

Maar......oké.....fijn dat het weer prima met je gaat!!

Groetjes,
    Je zusje Corrie