TransAM Oregon - Reisverslag uit Dayville, Verenigde Staten van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu TransAM Oregon - Reisverslag uit Dayville, Verenigde Staten van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

TransAM Oregon

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

05 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Dayville

04-07 Baker City – Prairie City
Ja, we hadden een vroege start in gedachten omdat we de meeste klimmeters van de Trail vandaag zouden gaan maken. Maar mijn voorband was verdacht zacht. Gisteravond had ik hem opgepompt van 40 tot 60 PSI en nu stond die alweer op 40 PSI en dat is dus niet goed.
Hij moet er een maand mee kunnen doen volgens Swalbe en geen nacht. Dus conclusie band wisselen. Dus een half uurtje later dan gepland zaten we op de fiets. Was nog frisjes. Maar bij het klimmen doe je je jasje al snel uit. We gaan 3 passen over te beginnen bij de Sumpter Pass met een hoogte van 1546 meter. De andere twee passen Tipton en Dixie zijn vrijwel even hoog. Maar het blijft gezegd een prachtige omgeving mooie wegen en het klimmen ging geleidelijk. Maar het werd wel warm. Tussen de Passen Tipton en Dixie was een restaurant
We hebben er van een heerlijke ijsje genoten en daarnaast hebben we ieder nog een fles limonade leeggedronken. De drank ging makkelijk naar binnen door die hitte. We waren om 3 uur op de laatste top 3 en nu hoefden we ons alleen nog maar te laten afzakken naar Prairie City. Na eerst door de City gereden te hebben zijn we naar ons warmshowers adres gereden. We werden er zeer hartelijk ontvangen. In mijn enthousiasme liep ik er wel een hordeur uit de geleiding. Gelukkig dat mijn gastheer er positief op reageerden. Hij is weer gerepareerd. We zijn uit eten gegaan bij de het enigste restaurant in de City. Bij terugkomst bij het adres is Nelleke het bed gaan opzoeken, terwijl ik nog samen met de gastheer onze reis van Nieuw Zeeland heb doorgenomen. Ook daar wilde de gastheer gaan fietsen. Daarna ook snel het bed in en viel ik ook snel in slaap.

04-08 Prairie City- Dayville
Het was vandaag een dag waar afdalen op het programma stond en de klimmeters laten het ook zien dat er weinig geklommen is. De laagste klimkilometers tot nu toe van 125 over een afstand van 70 kilometer. We zijn nu gedaald van 1154 naar 783 hoogtemeters Zo’n 371 meter zitten we lager. Wat je niet kunt afleiden is de inspanning die er is geweest. We hebben namelijk headwind gehad. Behoorlijk zelf dat je van het vals plat zijn van de weg geen voordeel had. We zijn onderweg in de plaats John Day naar een oud huis van een Chinese geneesheer /Genezer Kam Wa Chung geweest. Deze man heeft grote invloed gehad op zijn omgeving. Ook bij de komst van Chinezen naar Amerika heeft hij invloed gehad. Helaas niet alles kunnen volgen wat de gids zei. Nakijken op internet dus als men er meer van wil weten.
We waren aardig op tijd in onze huidige slaapplaats. We slapen vandaag in een kerkje dat reeds lange tijd fietsers ontvangt. Met alle gemakken voorzien: keuken, douche, wasmachine/droger, toilet en Wifi en in de kerk zelf de slaapplaats. Tot nu toe zijn we de enigste vandaag die er gebruik van maken. Kunnen we vroeg naar het altaar want daar ligt ons kermisbed langs. Morgen weer een bult over vanaf 780 naar 1450 hoogtemeters. Totaal dus 670 meter klimmen en dan een 450 meter afdalen naar Mitchell. Dat alles over een lengte van 40 mile/ 64 km. Hebben we morgen weer wat te doen, toch!!!!!.

• 06 Augustus 2013 - 07:02

Wim En Ria:

Goeiemorgen Nelleke en Ben,

Leuk om zo snel al weer een verslag te ontvangen.
    Dat zal een flinke dag geweest zijn met 3 toppen ik geloof goed dat je dan door de hordeur loopt zonder dat je die openmaakt maar zoiets kan gebeuren.
    We kunnen er ons wat bij voorstellen dat je vroeg je bed in duikt.
    Dat is nog eens wat anders naast een altaar slapen.
    Je zit je verslag nu zeker in de biechtstoel te maken?
    Jullie hebben toch een hele toer gemaakt hoor, petje af.
    Geniet verder, wij volgen jullie op de voet.

Onze hartelijke groeten Wim en Ria

• 06 Augustus 2013 - 12:12

Gerda En Frans Koek:

Tjonge wat zien jullie veel van de wereld! Geniet er maar volop van. Leuk voor later als jullie te oud zijn om te fietsen. Herinneringen houden je dan scherp.
    Nog veel succes voor het laatste stuk en een behouden terugkomst gewenst!
    Groentes ut Fryslan
    Gerda en Frans

• 06 Augustus 2013 - 19:20

Riet En Herman:

Hallo Bikkels;

Volgen jullie belevenissen trouw, en rekenen bij terug komst op een middag bezoek van

jullie om alles in vogelvlucht door te nemen.

Wat ons opvalt is dat jullie goed weer hebben, dat is toch een meevaller, want nattigheid ben je snel zat,

maar geluk moet je hebben in je leven.

Als je dan nog in een kerk overnacht, en de zegen ontvangt kan het niet mis gaan.

Hier gaat alles nog zijn gangetje, weer is goed, en genieten van onze rust in de tuin.

Jongelui ; het gaat jullie goed de komende tijd, good luck, en god bless jou.

Groetjes riet en herman.

• 08 Augustus 2013 - 20:42

Elly En Gerard:

Dag Nelleke en Ben,
    Met bewondering lezen wij jullie verslagen , dit noemen wij geen fietstocht meer maar een wereldreis . Wat een groot geluk dat jullie dat samen mogen beleven en wij door jullie mooie verslagen ook een beetje . Blijf genieten en uitkijken , wij beginnen volgende week aan ons fietstocht naar Praag , maar dat is voor jullie maar een klein tochtje.
    Groetjes en tot ziens in de sportschool.
    Elly en Gerard

• 08 Augustus 2013 - 22:31

Henk Van Bentum:

Dag Nelleke en Ben,
    Goed om jullie verslagen van de laatste dagen te lezen. Het schiet nu al lekker op. Maar het blijft heuvelen tot het einde de reis. Wel afwisselend overigens.
    Zelf ben ik nu 3 dagen thuis, bijkomen van de jetlag en afkicken van ruim 90 dagen fietsen.
    Sterkte met de laatste loodjes.
    Henk