Saigon - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Saigon - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Saigon

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

13 Maart 2008 | Vietnam, Ðà Lạt

De tocht door de Mekong Delta richting Saigon wordt vervolgd via My Tho en Tam Vu. We rijden over rustige landelijke binnenwegen wel of niet geasfalteerd. Het was aangenaam fietsen om niet zoveel gestoord te worden door het verkeer. We zijn vele bruggen overgegaan of anders met soms zeer kleine pontjes over gestoken. Ook hier fruitbomen en opvallend veel plantenkwekerijen. In My Tho hebben we alvast een plattegrond gekocht van Saigon. Gelukkig maar anders waren we daar nu nog aan het rondrijden. Om een wereldstad met 8 miljoen inwoners binnen te rijden is wel spannend. De verkeersdrukte kun je je niet voorstellen, 50 % van de bevolking heeft daar een brommer of motor.
We hebben met behulp van twee Belgen een goed hotel gevonden. Schoon,ruim en vooral rustig,geen verkeerslawaai. We waren er zeer content mee. De volgende dag zijn we naar de Cu Chi tunnels van de Vietcong geweest. Dit was indrukwekkend. De gids heeft onderweg de gehele geschiedenis verteld en er kwam weer een hoop van herkenning naar boven. Ook zijn we naar een invalidenwerkplaats geweest van oorlogs-slachtoffers. Zij maakten daar schilderijen van hout, opgelegd met eierschalen of papier of parelmoerschelpen. Zij werken geheel zelfstandig en kunnen voor zichzelf zorgen. 's Avonds zijn we naar een voorstelling van de waterpuppets geweest een zeer oude folklore. De volgende dag zijn we naar het noorden vertrokken. Saigon uitrijden was ook weer een belevenis op zich. Wonderwel verliep alles goed. We hebben in een gloednieuw motel geslapen, wat geopend is op 27 februari 2008. De mensen waren zeer innemend en niet was te gek om ons tevreden te stellen. Waar kunnen we een restaurant vinden? Hoef niet wij koken wel voor jullie. Zo ook werd het ontbijt geheel door hen verzorgd.
De heuveltjes beginnen weer te komen, onze klimspieren werden weer aangesproken, 9 km klimmen van 7-10 %. Op de top werden we verrast met een tropische regenbui. Na een uur schuilen hebben we onze weg vervolgd en een guesthouse opgezocht. De volgende dag hebben we een mooie waterval bezocht.
Onderweg kwamen we veel koffie- en theeplantages tegen. En we hebben ook de zijderups zijn werk zien doen. Vandaag zitten we in Da Lat op 1500 meter hoogte. Een prachtige heuvelachtige en schone stad. Er heerst hier een mild klimaat van 25 graden. Zeer geschikt voor het kweken van bloemen. Een Hollander heeft hier het initiatief toe genomen om hier kassen te bouwen. De stad is nu bekend geworden door deze bloemenkwekerijen. We zijn naar een zijdefabriek geweest waar we het proces van cocon tot eindproduct hebben kunnen volgen. Morgen weer op de fiets naar de kust naar Phan Rang.

Route BenNelleke op http://www.xs4all.nl/~gelderic/BenNelleke/

• 13 Maart 2008 - 12:46

Eelco En Klaaske:

Groetjes vanuit Tilburg en hier storm gehad... pfff geef me dan toch maar die tropische regenbui..
    Tot het volgende verslag.

Genietzeeeeeeeeeeeeee HOUDOE XX

• 13 Maart 2008 - 13:55

Henk En Anneke:

Wat een belevenissen allemaal. Hebben jullie weer en mondjevol Nederlands kunnen praten in die bloemenkwekerij? Gaan er ook bloemen naar Nederland, of hebben jullie de fietsen versierd met bloemen? Geniet ze nog maar lekker en tot het volgende bericht.

• 13 Maart 2008 - 18:29

Matthijs En Bieuwke:

Ga zo door,leuke verhalen,mooie fotos,veel plezier!Wij zitten lekker te genieten bij de warme houtkachel met een glaasje Baileys.Groetjes

• 13 Maart 2008 - 19:10

Nienke En Gerrit:

Leuk dat je nu wat meer gelegenheid hebt om te vertellen wat je allemaal ziet. Thee en koffie genoeg daar, maar mis je de hollandse aardappel en de kaas al?. Hier zijn de kikkers aan het ontwaken en de prunussen staan in volle bloei. De merels fluiten op hun best. De lente is in het land. Nu de zon nog

• 13 Maart 2008 - 19:13

Wim En RIa:

Ben en Nelleke
    Fijn om weer een verslag van jullie te lezen, een poosje geleden.
    Leuk om te lezen over Saigon, Dalat en Cu Chi, wij hebben daar ook fijne herinneringen aan - 1993.
    Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken.
    Geniet verder daar dan doen wij dat hier van jullie verslagen.

Onze hartelijke groeten Wim en Ria

• 14 Maart 2008 - 16:34

Frans En Marjet:

Ook wij zijn toen naar de water show geweest. De Chi tunnels hebben ook veel indruk op ons gemaakt. Hebben jullie daar ook een oud soort aardappel gegeten.
    Ik denk dat jullie steeds minder zin krijgen om de steden onderweg te bezoeken, zeker na de drukte met de brommers in Saigon.Wij denken nog dagelijks aan onze fijne fietsvakantie en hopen in de toekomst ook wat langer te reizen.gr, en nog veel fiets plezier.Frans en Marjet