Cambodja vaarwel, hallo Vietnam - Reisverslag uit Vĩnh Long, Vietnam van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Cambodja vaarwel, hallo Vietnam - Reisverslag uit Vĩnh Long, Vietnam van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Cambodja vaarwel, hallo Vietnam

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

03 Maart 2008 | Vietnam, Vĩnh Long

In Sihanoukville/ Kampong Som een Nederlander ontmoet die een geheel eigen project heeft opgebouwd. Eerst een schooltje daarna een weeshuis in een klein dorp in de omgeving. Hij heeft wel een verantwoordelijkheid op zich genomen. We hebben gemerkt dat het hem af en toe teveel werd. Toen we zijn dorpje bezochten brak er een tropische regenbui los, terwijl ze in drie maanden geen regen gehad hadden. Het bezoek is letterlijk in het water gevallen. De leerlingen waren speciaal op zaterdag voor ons naar school gekomen . De volgende dag zijn we naar Kampot gereden en zijn daar twee dagen in het mooie Garden Guesthouse "HANG" geweest . Van Kampot naar Kep is het maar 24 km. We zijn op ons gemak ,trouwens op Ben zijn verjaardag,
naar het guesthouse Seaview gereden. Het guesthouse maakte het werkelijk waar.'s Avonds hebben we de specialteit van Kep, trouwens een oude Franse nederzetting, krab gegeten.'s Nachts hebben we een SMS gehad dat het niet goed ging met Ben zijn moeder, 91 jaar. We hebben goed in onze piepzak gezeten. Hadden meteen maatregelen getroffen om snel terug te kunnen keren. Daarom besloten om de volgende dag de grens over te gaan naar Vietnam. In Ta Tien hebben we e.e.a voorbereid en bericht afgewacht. Gelukkig was er goed bericht, ze was weer opgeknapt. We zijn ons bewust dat het tijdelijk kan zijn.
Van Ta Tien in de Mekongdelta zijn we via Long Xuyen naar Vinh Long gereden via binnendoor-wegen. We zijn nog twee fietsdagen van Saigon verwijderd. Morgen naar My Tho. Vietnam is een prachtig land. Gisteren weer de markt bezocht. Wat je daar allemaal ziet is met geen pen te beschrijven. Allerlei soorten vissen, slangen en schildpadden. Trouwens ook varkens. Ben getuige geweest hoe ze zo'n varken reisklaar maken voor op de motor. Het verdient geen schoonheidsprijs. Verder talrijke vruchten, groenten, thee en koffiesoorten gezien en vele andere dingen. Er is van alles te koop. We hebben al wat markten bezocht maar het blijft boeien. Trouwens onderweg kijk je je ogen ook uit. Allerlei industrieen gezien: Houtzagerijen,diverse soorten steenfabrieken, smederijen, ijsfabrieken, tuinderijen etc etc. De Vietnamees is hier het aktiefste in. Het stikt ook van de reclameborden. En trouwens de natuur is hier ook prachtig. De rijstvelden liggen er in diverse schakeringen groen prachtig bij.
De rijst wordt hier in de Mekong Delta op het moment geoogst. Op allerlei plekken wordt de rijst te drogen gelegd zelfs op de openbare weg.
We zijn benieuwd wat we nog tegenkomen. Hebben we de volgende keer weer iets te vertellen.

• 03 Maart 2008 - 10:41

Margritta:

Hallo Ben en nelleke,

Ben nog va harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
    De tijd gaat snel jullie zij al weer in Viernam en het is al weer maart.
    Boeiend wat er allemaal te zien is lijkt me.
    Hier wisselt het van een lente gevoel tot nog winterse buien.
    Sterkte met je moeder!
    Een goede reis verder.
    gr. mrg.

• 03 Maart 2008 - 12:04

Eelco En Klaaske:

Is niet prettig he, op afstand te horen dat het met je (schoon)moeder niet goed gaat.. We hopen dat het loos alarm is en dat jullie je reis kunnen voortzetten, zonder al te veel zorgen.
    Wij bedanken voor de krab hoorrr ( jakkie).

Groetjesss vanuit een stormachtig Tilburg.

• 03 Maart 2008 - 16:06

Wim En Ria:

Ben en Nelleke
    Ben proficiat met je verjaardag en we wensen je nog vele gezonde jaren toe samen met Nelleke en de kinderen.
    Wat vervelend zeg van je moeder, we weten wat het is als je zover weg bent en het tijdverschil, we hopen dan ook voor jullie dat het zo blijft.
    Jullie zijn nu bij de Mekong Delta en die markten zijn zo kleurrijk en dat ze de weg gebruiken om de rijst te drogen een geweldig mooi gezicht.
    Je blijft je verwonderen over wat daar allemaal kan.
    We blijven jullie met alle soorten van genoegen volgen.
    Onze hartelijke groeten Wim en Ria

• 03 Maart 2008 - 18:33

Elja:

ja luitjes zoals je wel merkt gaat hier het leven ook gewoon door. ook zonder jullie.Dan kunnen er dingen gebeuren, die je eigenlijk niet wil. Ik hoop voor jullie, maar meer voor Ben z'n moeder,
    dat het goed blijft gaan. Blijf genieten van al het moois.Want dat is het. Dit is zo uniek om dit te beleven.Liefs Elja

• 03 Maart 2008 - 22:04

Ton:

onvoorstelbaar dat nu de derde maand al is ingegaan van jullie reis. Tijd vliegt, hier trouwens ook. Ik hoop dat de berichten uit nederland positief blijven op afstand ben je machteloos. Ben, jij nog veel gezonde en sportieve jaren gewenst. Fietsseizoen is zondag begonnen, waardeloos weer dus niet gefietst.Zo te lezen hebben jullie nog steeds een prachtig avontuur, houden zo en geniet er van.

• 05 Maart 2008 - 17:07

Jaap En Henny:

Ben gefeliciteerd met je verjaardag en Nelleke natuurlijk ook. Blijf genieten en je verwonderen wat er allemaal op deze wereld te zien en te beleven is.

• 05 Maart 2008 - 17:57

Frans Slaets:

Hallo Nelleke en Ben.

Wij willen even laten weten dat wij een kleindochter hebben gekregen van Inge en Ralpf, ze heet Evelien.
    We zijn hier heel erg blij mee.
    Wij wensen jullie nog een fijne fiets vakantie toe.
    Groetjes Frans en Marij Slaets.

• 09 Maart 2008 - 15:31

Cor En Anneke:

hai buurtjes, eindelijk eens de tijd genomen om jullie site te bewonderen.
    het ziet er gaaf uit en we zien dat jullie genieten.
    ga zo door en we hopen dat het met oma goed blijft gaan.
    ben nog gefeliciteerd, alweer een jaartje maar wel actief op de fiets.
    het huis staat er nog steeds en je merkt niet dat jullie er niet zijn;)
    de plantjes lopen nog niet echt uit, moet iets warmer worden.
    groetjes en veel plezier
    Cor & Anneke