Vietnam Zuid-Noord - Reisverslag uit Yên Châu, Vietnam van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Vietnam Zuid-Noord - Reisverslag uit Yên Châu, Vietnam van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Vietnam Zuid-Noord

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

29 Maart 2008 | Vietnam, Yên Châu

We zijn van Da Lat naar de kust gereden naar het plaatsje Phan Rang. De afdaling naar de kust verliep goed van 1500 naar 10 hoogtemeters. Een redelijk hotel gevonden en na een goede nachtrust zijn we naar Nha Trang gefietst.De volgende dag zijn we aangevangen met een rondrit in de omgeving van Nha Trang.Het was een prachtige tocht.'s Avonds zijn we met de nachtbus naar Hoi An gereden. Hoi An is een heel leuk plaatsje waar we twee dagen zijn gebleven en waar het goed toeven was. Het plaatsje staat bekend om zijn kleermakers. Als je wilt kan je daar in een dag een pak laten maken. Na Hoi An zijn we in twee dagen naar Hue gefietst. Dit was niet prettig fietsen langs een drukke weg,de 1A, met veel getoeter en soms gevaarlijke situaties. Tijdens een rondrit in Hue hebben we een Vietnamees ontmoet die onze gids wilde zijn. Hij sprak een beetje nederlands. Hij heeft ons de mooiste plekjes laten zien en nam ons ook mee naar zijn huis. Daar ontmoetten wij zijn gezin. Een van zijn dochters sprak vloeiend engels.
We hebben wederom een nachtbus gepakt nu naar Hanoi. De bustrip duurde 14 uur en was 720 kilometer lang. We hadden wel een kamikaze-chauffeur. Af en toe als we wakker waren maar niet gekeken hoe hij reed. Meer links op de tweebaansweg dan rechts.
In Hanoi was het even de richting zoeken hoe we moesten rijden, gelukkig de dag ervoor een plattegrond gekocht wat het zoeken vergemakkelijkte. Na twee dagen Hanoi zijn we ons noordelijke rondje Vietnam van 3 weken begonnen. We stellen ons daar veel van voor. Het is een zware en mooie tocht door de bergen. We hebben er nu drie dagen opzitten en onze verwachtingen zijn tot nu toe uitgekomen. De eerste dag Hanoi uit betekend ook uit de drukte,naar Hoa Binh.
De volgende dag werden onze klimspieren weer op proef gesteld. Onder andere een klim van 14 km met stijgingspercentage tot 9%. Ondanks de nodige inspanning was de tocht toch prachtig. We kwamen aan in het White Thai dorpje Lac van de gemeente Mai Chau.
Lac is een nederzetting van een bergstam. We hebben daar in een homestay overnacht. We zijn hier een extra dag gebleven. We hebben met een gids een rondtour gemaakt en diverse nederzettingen aangedaan. In een klein hutje een zeer oude man bezocht,die voor ons zijn blaasinstrumenten demonstreerde.
Er was ook een toegift van een tropische regenbui van en half uur. Bamboe wordt voor van alles gebruikt. Van tafels, stoelen tot tandenstokers en wierookstokjes. Het was een leerzame en verrassende dag. In de ritbeschrijving van de route naar Moc Chau stond dat hij vrij zwaar zou zijn. Dit was ook zo en hebben 3 cols gehad. Van de 67 km hebben we 50 kilometer lang geklommen en kwamen daarom ook redelijk "laat" aan in Moc Chau. Daar tegenover staat dat we vandaag een bijna constante afdaling hebben gehad van 55 kilometer. Diverse malen gestopt om foto's te nemen. Onder andere van een bamboe-brug die vernieuwd werd.
Vanmiddag de markt bezocht waar diverse inwoners in klederdracht aanwezig waren. We zijn benieuwd wat ons nog te wachten staat.

• 29 Maart 2008 - 11:03

Gerrit En Nienke:

Wat een ervaringen steeds. We zouden best als een vliegje op jullie schouder mee willen kijken, want onze conditie is niet toereikend om al die beklimmingen tot een goed eind te brengen. Maar de geuren, beelden en andere ervaringen, willen we ook best meemaken, ja we benijden jullie wel. En ja de eerste drie maanden zitten er al op, de tijd gaat snel. Geniet verder, we houden ons op de hoogte, Liefs...

• 29 Maart 2008 - 12:47

Klaaske En Eelco:

Wat zouden wij graag die tropische regenbui fff willen voelen.. T'is hier ongelovelijk nat en ook flink koud geweest.Temperatuur loopt nu weer iets op gelukkig.
    Genietze en dikke kus.

• 29 Maart 2008 - 19:38

Wim En Ria:

Nelleke en Ben
    Fijn om jullie nieuws te lezen, wij hebben deze route ook gemaakt tot aan Halong Bay en het was geweldig.
    Wat een mooie foto's.
    Ja dat zal wel zwaar zijn in de bergen maar gelukkig gaat het ook een keertje naar beneden en kun je een beetje relaxen.
    Heerlijk die tropische buien wij hebben alleen maar hele koude kletsen.
    Vannacht gaat de klok vooruit, dus het is al weer 3 maanden geleden dat jullie vertrokken, wat gaat dat snel zeg.
    Voor nu onze hartelijke groeten
    Wim en Ria

• 30 Maart 2008 - 12:53

Elja:

hai, lieverds,
    weet je wat ik zo goed vind van jullie, dan je dat doet wat goed voelt. Wel of niet fietsen. dan maar niet .en het genieten van alles. Ik heb diepere bewondering voor jullie. Houden zo en geniet maar lekker verder van deze ozo mooie en byzondere gebeurtenissen op de fiets of anders. Liefs

• 04 April 2008 - 09:25

Annemieke Van Mierlo:

Hoi,

Wat leuk om jullie site te bekijken en te lezen. Wat een ervaring. Hier is alles goed. Geniet ervan!

Gr Annemieke