Kystriksveien - Reisverslag uit Ramberg, Noorwegen van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Kystriksveien - Reisverslag uit Ramberg, Noorwegen van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Kystriksveien

Door: Nelleke/Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

21 Juli 2010 | Noorwegen, Ramberg

Noorwegen maakt het weer weer waar.. En het regent nu al drie dagen. Op weg naar Bodo hebben we onze regenpakken weer mogen uittesten. Vanwege de nattigheid en de harde wind zijn we in een huisje op de camping gekropen. We hadden vanuit het huisje prachtig zicht op de zee. Alles weer netjes opgedroogd zijn we de oversteek met een veerboot gaan maken naar de Lofoten. Een zeereisje van 4 uur. Je moest wel zeemansbenen hebben wilde je van de ene naar de andere plaats toe lopen. Mijn pilletje werkte voldoende om alles binnen te houden.
Maar je word er wel slaperig van. Bij aankomst op de Lofoten regende het. Vandaag heeft zich dat doorgezet. Morgen wordt het beter weer en stappen we weer op de fiets.
We gaan dan grote gedeeltes van de E10 rijden met links er rechts een uitstapje. E10 geen 4 baans snelweg maar een dorpsweg waar twee auto elkaar zo maar niet kunnen passeren. We hebben er nu 2250 km opzitten en qua planning zitten we goed. We hebben nog 1250 km gepland waarvan 350 km retour met een bus vanuit de Noordkaap.

We hebben nu grotendeels de RV 17: Kystriksveien, de kustroute van Steinker naar Bodo. afgereden. We hebben prachtige gedeeltes gehad, mooie uitzichten. Feitelijk is het eiland hoppen. We hebben diverse veerboten gehad. We zijn de tel ervan wel echt kwijt. Er is een special boekje voor uitgegeven dat alle gegevens bevat om de reis goed te begeleiden. Alle veertijden en bezienswaardigheden staan er bijvoorbeeld in. Voor geïnteresseerden kijk op www.rv17.no .

Momenteel zitten we in Sorvagen en zijn de het komende gedeelte aan het voorbereiden met de laatst verkregen gegevens van de VVV. Deze informatiecentrums geven per streek een folder uit.
Enkele aanpassingen zijn er al weer gedaan.

We zijn vandaag naar het stokvis-museum in A geweest. Een van de belangrijkste inkomsten bronnen van de Lofoten. Wetenswaardigheid is dat 85 % naar Italië wordt geëxporteerd.
Daar gaat trouwens wel een hele lange procesgang aan vooraf. Was interessant om dat te vernemen.

Tot de volgende keer.

:SMS update:: 7 augustus 2010 :
We zitten op de Noordkaap en het weer is goed. vrijdag thuis.

• 21 Juli 2010 - 15:57

Wim En Ria:

Bedankt voor jullie verslag met foto's ook al is het niet zo'n geweldig weer de reis en route zijn indrukwekkend.
    Wel fijn dat je zo nu en dan een hut hebt om je spullen te drogen dat is ook nodig.
    Het lijkt me prachtig om te doen allen hebben we niet zo'n fiets benen maar zo leer je een land wel goed kennen.
    Wat een eind hebben jullie er al op zitten zeg.
    We hebben hier noodweer gehad, dat krijg je met al die hitte en woensdag is het hele dak van onze schuur bij de buurvrouw in de tuin gekomen en is er veel schade ook in Beek en Donk want het waaide en regende vreselijk.
    Dit terzijde want we kijken uit naar jullie volgende verslag en foto's.
    Geniet verder en onze hartelijke groeten Wim en Ria

• 21 Juli 2010 - 16:58

Gerrit En Nienke:

De verslagen en foto's zijn erg uitnodigend. Leuk om wat bekende dingen terug te horen. Het weer is dus echt Noors. Gelukkig is het lang licht, met langer kans op zon. Hier hebben we een stralende zomer tot dusver. We wensen jullie nog een mooie droge periode toe. Blijf genieten. Dikke kus.

• 21 Juli 2010 - 21:17

Helene:

Die regen van jullie mis ik hier; de paradoxen van de natuur... Geniet!

• 22 Juli 2010 - 19:43

Frans En Lia:

Wat een geweldige reis is dit toch weer. Na regen komt zonneschijn toch. Zal daar ook wel zo zijn.

Groeten Lia en Frans

• 23 Juli 2010 - 09:16

Margritta:

Hoi,
    Snel al weer wat avontuulijk nieuws van jullie. Ik had geen idee dat Noorwegen zoals ik de indruk krijg nogal een regenland is.Heb me er ook nooit in verdiept.
    Zo gaar de tijd weer snel voor jullie. Ik ga kijken naar de website. Fijn reis verder! Groetjes,
    Margr.

• 25 Juli 2010 - 10:42

Wilma En Martien:

Net terug uit Noorwegen, snel jullie weblog gelezen. De regen herkennen we, de laatste dagen waren weer goed. Na een week in Mo I Rana Jacqueline en Rick weer ontmoet (jullie buren op Leka). Avondje mee gekletst. We zijn uiteindelijk in Bodo gebleven (3 dagen en hebben daar flink gewandeld). Veel plezier met de volgende ws prachtige tochten.
    Martien en Wilma

• 28 Juli 2010 - 18:03

John En Annemiek:

Heb net 'n reactie geplaatst maar op de verkeerde plek, merk ik nu. Heb gereageerd op jullie verslag van Geiranger. Jullie zijn intussen al een heel eind verder.

• 07 Augustus 2010 - 20:52

Helene&Theo:

Van NoordKaap naar huis...
    Welkom thuis!

• 08 Augustus 2010 - 14:44

Margritta:

Hoi, hoi,

Bijna zit het er al weer op! Ik heb veel indrukken meegekregen van het Noorwegen en wat het aan doorzettingsvermogen van je kan vragen. Leuke foto's! Intussen Nelleke bedacht ik me ben je 64 of 65 jaar geworden in je vakantie?
    Een mooie manier om dit te vieren tijdens een prachtige reis!
    Een fijne thuiskomst!
    groetjes,
    Margritta

• 08 Augustus 2010 - 18:45

De Luie Fietsers:

Ha Kaapbestormers, wat mooi dat jullie de kaap hebben gehaald! Ik vind jullie heel erg stoer.

Wij vonden onzelf ook heel stoer en zijn alweer terug van onze 2,5 week Noorwegen. Op de Ralarvegen hebben we nog aan jullie gedacht, alsof we een stukje achter jullie aan fietsten : )

Wat een mooi land, he ? Wij vonden het nog mooier (ruiger) dan Laos. We zaten wel veel tussen de auto's maar misschien werd dat verder naar het noorden beter.

Goede reis weer terug en groeten van Jan Willem en Paulien

• 23 Februari 2011 - 19:57

Willie Jacobs:

Indrukwekkend, zo anders als hier......!
    Bedankt voor dit verslag en foto's.
    groeten,

Willie