Terugweg - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Terugweg - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Terugweg

Door: Nelleke/Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

27 September 2010 | Nederland, Amsterdam

Mazzel
De volgende dag zijn we alleen rustig afgezakt van de Noordkaap naar Honningsvag. Daar hebben we via een omweg op de camping gestaan 7 km van Honningsvag. De volgende dag zijn we naar het kunstatelier in Kamøyvaer gegaan om daar bij de Duitse kunstenares een werk van haar te kopen. We hebben geaarzeld omdat we twijfelden of we het wel heel naar huis zouden krijgen. Toch gekocht !! Toen we terugkwamen op de camping zijn liepen we letterlijk een Nederlands echtpaar tegen het lijf. Wat bleek ze kwamen uit Nuenen. 10 km van Beek en Donk. Zij waren bereid om het schilderij en enkele andere spullen van ons mee naar huis te nemen. Het schilderij ,het Lofoten glasfiguur, een kopje ,de vele kaarten en tenslotte onze twee zitstoeltjes. Hierdoor zouden we ook niet in de problemen komen met overgewicht bij de SAS. Wij waren hartstikke blij.

Terug naar Alta
De volgende dag 10 augustus zijn we in alle vroegte naar de bushalte gereden in Honningsvag. Om 06:35 uur vertrekt de bus om ons 4 uur later uit te laten stappen bij het vliegveld in Alta. We hebben kunnen constateren dat het een goede keus is geweest om niet via de E69 te rijden. De tunnels waren echt lang en de langste tunnel liep met 7tot 9% nog naar beneden en daarna met 7-9% weer naar boven en dat totaal 6 km lang. We hebben nog een pauze gehad bij Olderfjord. Kwam goed uit omdat ik daar mijn Scandinavische campeerpas vergeten was bij de receptie. Heb ik mooi op kunnen halen. We waren goed op tijd in Alta en zijn weer naar de camping gereden en daar hebben we de eerste een nacht gekampeerd in onze tent en de volgende dag in een hut. Onze tent was namelijk kurkdroog en het was maar afwachten hoe hij morgenvroeg zou bijstaan. Een natte tent weegt ook namelijk aanzienlijk meer. ’s-Middags zijn we nog naar het centrum van de stad gegaan, feitelijk een groot winkelcentrum, waar we heerlijk genoten hebben van de zon op een mooi terras. De visschotel die we daar besteld hadden was heerlijk.

De Retourvlucht
We hebben ons rustig kunnen voorbereiden op de vlucht naar Amsterdam. We hadden ruim de tijd genomen, 1,5 uur, om onze fietsen weer vliegklaar te maken. 1 rol huishoudfolie was voldoende om onze fietsen te beschermen bij het stuur, zadel en het frame. We hebben geen commentaar gekregen van de SAS die 40 euro in rekening bracht per fiets. We zijn eerst in 2 uur naar Oslo gevlogen. Daar moesten we overstappen naar Amsterdam met een tussenpauze van een kleine 1,5 uur. 2 uur later landen we op Schiphol. Daar stonden onze twee dochters ons op te wachten.en 2 uur later waren we weer thuis. We constateerden dat het grasveld er ontzettend goed en groen er bij lag. Nelleke’s handen jukten meteen weer om direct de tuin in te duiken om het onkruid er uit te halen. Ook hebben we kunnen constateren dat we geluk hebben gehad dat de boom ,die tijdens een storm omgewaaid was tijdens onze vakantie grotendeels langs het tuinhuisje is gevallen. Slechts enkele dakpannen zijn kapot.

Cijfers
Wat cijfertjes. We zijn totaal 66 dagen onderweg geweest en hebben 3500 kilometer gefietst en totaal 37.000 meter geklommen.11 dagen hebben we een zogenaamde rustdag gehad gekenmerkt doordat we op dezelfde standplaats zijn gebleven. We hebben gemiddeld 53 km per dag afgelegd met een snelheid van gemiddeld 13,7 km per uur De langste afstand is 125 kilometer geweest met tevens de langste tijd dat we gefietst hebben 9 uur en 10 minuten met een snelheid van 14,4 km/uur. We hebben van de 66 dagen 57 x gekampeerd, waarvan 13 x in de vrije natuur. We hebben 9 x elders, in een hut o.i.d. ,geslapen. We hebben 27 % uitgegeven voor het slapen, 40 % voor het eten. 10 % uitgegeven aan bootgeld en 15 % aan vlieggeld en aan diverse zaken 8% zoals souvenirs etc. We hebben 25 dagen regen(buien) gehad, dat is 38 % van de dagen.. 1 dag hebben we de gehele dag regen gehad. Het langste aantal dagen achtereen dat we geen regen hebben gehad is 10 dagen.

Terugblik
We hebben een prachtige reis gehad met mooie prachtige wisselende natuur in een meestal zeer prettige en vooral rustige omgeving met zeer vriendelijke mensen. Onderweg leuke mensen ontmoet. In het verkeer voelden we ons redelijk veilig. De wegen vonden wij van uitzonderlijke goede kwaliteit. De fietsen reden lekker. Wij hebben van de hele reis genoten en kijken dan ook met plezier er naar terug.

• 30 September 2010 - 08:48

Tonnie Kobes:

Hoi Nelleke en Ben,
    Wat hebben jullie een geweldige reis gemaakt. Vele mooie verslagen en foto's, die wij telkens te zien kregen.
    Gaat de reis naar Nieuw Zeeland nog door? En was dat niet nog dit jaar ?
    Zelf heb ik in de lappenmand gezeten, dus mijn verslag is,minder interessant.
    lieve groetjes uit Goirle.

• 23 Februari 2011 - 18:14

Willie Jacobs:

Dag Ben en Nelleke,

geweldig zo'n fiets-trektocht,het bijzonderst vind ik nog dat jullie dit samen als echt-genoten,ouders en grootouders konden beleven......!

En dat ik op afstand ervan mocht meebeleven...!

Bedankt voor dit verslag.
    Groet,

Willie