Gewoon Noorwegen - Reisverslag uit Leka, Noorwegen van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Gewoon Noorwegen - Reisverslag uit Leka, Noorwegen van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Gewoon Noorwegen

Door: Nelleke/Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

13 Juli 2010 | Noorwegen, Leka

Knutten kloten,
In de eerste dagen van onze trip zijn we al geconfronteerd geweest met knutten, familie van de mug. Bij bepaalde weersgesteldheden komen ze volgens mij vanuit het gras. En die dingen kunnen zo prikken dat je er gek van wordt. Eenmaal was het zo erg dat ze ook in de tent de aanval hadden geopend. Gelukkig is de slaaptent knuttendicht af te sluiten. We hebben er nu zo’n 7 maal ’s avonds last van gehad. Slakken zoals in Spanje/Portugal zijn we nog niet tegengekomen. De mug heeft zich tot nu toe sporadisch laten zien. Wat zich nog niet heeft laten zien zijn de elanden. Wel veel verkeersborden met de eland erop en daar is het dan ook bijgebleven. Wel enkele herten kunnen waarnemen.

Leka,
Maar de natuur is hier prachtig. We zijn door enkele mede fietsers er op gewezen dat het eiland Leka ontzettend mooi moest zijn. Dus wat doen we planning omgooien en naar Leka. Moet zeggen het is de moeite waard geweest. Gisteren hebben we het rondje eiland Leka gedaan. Het gebergte hier bestaat uit rode gesteente , Ofolittene, die maar op 4 plaatsen in de wereld aan de oppervlakte zich bevinden. In Oman, Cypres en Californie. Het was indrukwekkend. Hopelijk kunnen de foto’s dat ook onderschrijven. En uiteraard is de vissport hier populair. Ze vangen hier voor 90 % torsk. Ik zit dit verhaal te tikken in een gebouw vol met 15 diepvriezen. De vangst wordt meteen gefileerd en in de diepvries gelegd. Natuurlijk moet van iedere grote vangst een foto genomen worden met het gewicht en de lengte erop. De wanden hangen er vol mee.

Het Weer,
We rekenden erop dat we onze rekenkleding zeker weten nodig zouden hebben. De meeste regendagen zijn hier in Juni en Juli. We zijn er statistisch gezien tot nu toe nog goed afgekomen. Alhoewel het weer de laatste dagen weer zijn doet om de statistieken op orde te brengen. Nu hebben we 2 dagen continu regen gehad. Daarom hebben we maar een extra rust/wachtdag ingelast. Vandaag continu regen en morgen is het bewolkt en een kleine kans op regen. Vrijdag stijgt de temperatuur weer naar de 20 graden, terwijl het nu 12 graden is. 20 graden is de gemiddelde temperatuut in Juni en Juli in Noorwegen. Op de website van de Noorse KNMI is het allemaal goed te volgen. Voor liefhebbers : www.yr.no en vul de plaats in waar je het van wil weten. Bijvoorbeeld Leka.

De Route,
We zijn van het begin af aan al van de geplande route afgeweken. Meestal op basis van informatie van derden. We zijn qua voortgang betreft nog steeds op planning. We hebben 1x gebruik gemaakt van een snelboot, de kystexspress. Dat heeft ons enkele fietsdagen winst gegeven. We gaan de komende dagen veel gebruik maken van veerboten. Meestal gaan die enkele keren per dag. We hebben het eergisteren gehad dat we precies op tijd aankwamen.
Ze waren op ons aan het wachten!! De laatste automobilisten had de bemanning blijkbaar gewaarschuwd. Hij vertrok direct toen wij aan boord waren. Anders hadden we 1,5 uur moten wachten. Een Rus met motor, die we op de camping ontmoet hadden, kwam voor de prestatie dat we het gehaald hadden Nelleke een handzoen geven. (Verder liet ik het ook niet komen.) We hebben nu weer een aangepast schema klaar liggen om in 5 dagen in Bodo te zijn en vandaar per boot, 4 uur varen, naar de Lofoten te gaan

Tenslotte,
Het is een prachtig land om er te zijn. Het straalt vooral rust uit. Het levert echt hele mooie plaatjes op. Nu zijn we in het gedeelte aangeland waar we veel glooiend landschap hebben. De wegen zijn goed begaanbaar. Het is er prettig fietsen. Weinig autoverkeer. Alleen dat weer.

En we zijn blij dat we nu niet in voetballand Spanje zitten.

• 13 Juli 2010 - 14:37

Dick:

Fijn jullie verslagen te lezen. Ik krijg zo toch nog een beetje vakantiegevoel mee. Dit jaar zit het er voor mij niet in, sinds ik sinds 1 juli in Aken (bij Philips en indirect voor ASML) werk na een tweetal periodes van geen werk hebben.
    Mijn tijd komt nog wel. (hoop ik)

Veel fietsplezier in het prachtige land.

• 13 Juli 2010 - 17:08

Peter Beerens:

mooi mooi mooi geniet er maar lekker van,prachtig.

we blijven jullie volgen.

groetjes
    peter

• 13 Juli 2010 - 17:16

Matthijs En Bieuwke:

Bedankt voor het uitgebreide reisverslag,vervelend van die knotten.Succes bij het vervolg van de tocht.

• 13 Juli 2010 - 17:35

Wim En Ria:

Nelleke en Ben

Jullie reisverslag met genoegen gelezen ook al heb je last van knutten en regen de omgeving maakt veel goed.
    Mooi is dat dat de mensen die jullie gezien hebben de veerboot hebben laten wachten.
    Dat is het mooie van reizen andere mensen en culturen ontmoeten dat zorgt steeds voor verrassingen.
    Geniet verder want wij kijken al uit naar jullie volgende verslag.
    Onze hartelijke groeten uit een warm Beek en Donk.
    Gisteren een flinke bui gehad en zo heftig dat er veel straten onder water geschoten zijn incl. trottoirs, de brandweer heeft veel putten open gemaakt maar daar is het hier ook bij gebleven.
    Wim en Ria

• 13 Juli 2010 - 17:50

Frans En Lia:

Wat een prachtig trip maken jullie weer. Mooie foto's. Wat een plaatjes!! En knutten ja die zijn lastig. Kunnen overal vandaan komen maar vooral ook uit gras. En ze steken als bezetene. Het zijn overigens geen muggen en ook geen familie van de mug. Hoop dat jullie er niet teveel last van krijgen. Blijf genieten dan doen wij dat ook van jullie reis.

Groeten,

Lia en Frans

• 13 Juli 2010 - 18:06

Luie Fietsers:

Ha, leuk hoor, die berichtjes! En die foto's maken het nog mooier. Wij tellen nu de dagen af, volgende week zitten we in hetzelfde land! Jullie trip is een mooie opwarmer voor ons. Jammer dat we jullie echt niet tegen gaan komen, we zitten ietsjes te zuidelijk :)
    Groetjes van JW en P

• 14 Juli 2010 - 08:53

Margritta:

Hoi Nelleke en Ben,

Ja nu de namen een keer andersom. O, O, wat heerlijk allemaal. Ondanks alle natuurverschijnselen waar je jeuk van kunt krijgen. Desondanks wat een heerlijke vrijheid en een mooi land. Mooie foto's. Wat heb je een mooi markant gezicht gekregen Nelleke!
    Een goed vervolg met jullie trek!
    Hartelijke groet,
    Margritta

• 14 Juli 2010 - 08:57

Margritta:

Hoi Dick,
    Wie ben jij?

Nou ik hoop dat mijn tijd ook nog komt!

groetjes,
    Margritta

• 15 Juli 2010 - 15:19

Christine En Peter:

Mooie plaatjes die de varieteit in de omgeving aangeven. Bij ons gisterenavond ook mooie plaatjes! Helaas liever niet geschoten. Zie email Inse.
    Groetjes.

• 18 Juli 2010 - 19:58

Christine En Peter:

Die elanden komen nog wel. Ik lees 16 juli in onze krant dat de wilde dieren de Noorse bossen uitkomen! Een eland op de koffie, een wolf in de achtertuin en een beer in de straat. Dus nog even geduld, dan komen jullie misschien de beer tegen. Kunnen wij niet zeggen hier. Trouwens, gevaarlijk zijn ze niet voor de mens volgens WNF.
    Groetjes en tot mails en goed weer gewenst.

• 26 Juli 2010 - 08:33

Dick:

Hoi Margritta,

Ik ben diegene die 25 jaar geleden het huis van Ben en Nelleke heb mee mogen bouwen.

• 26 Juli 2010 - 20:25

Holger:

Hi Nelleke and Ben, I hope you are still fine in Norway. Have a save trip.

Groetjes Holger (Met de groene Koga:-) )

• 23 Februari 2011 - 19:36

Willie Jacobs:

Hoi Ben en Nelleke,

én inderdaad mooie fotoos!

Met dank en groet,

Willie