Playa La Mulata - Reisverslag uit Habana, Cuba van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Playa La Mulata - Reisverslag uit Habana, Cuba van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Playa La Mulata

Door: Nelleke/Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

02 April 2012 | Cuba, Habana

Eerder hadden we al verteld dat we via de noordelijke weg terug zouden gaan. We hadden er de tijd voor omdat we twee fietsdagen hadden laten vallen. Als we duikliefhebbers waren geweest waren we vermoedelijk wel naar Maria La Gorda gegaan en hadden onze planning aangehouden. Dus niet vanuit Vinales in enkele uren met de bus naar Havana maar 3 dagen fietsen. Achteraf gezien hebben we geen spijt gehad. Vanuit Vinales zijn we naar Playa La Mutata gefietst. Het was een uitstekende weg en een leuke omgeving. Het weer werkte ook mee. Er was bijna windstil en de temperatuur dragelijk. We waren vroeg op de plaats van bestemming. We zijn door een drukke plaats gekomen La Palma. Even daar een glas rietsuiker, zonder ijs!!!, gedronken. We hebben niet gezocht naar een winkel maar die zal er zeker te vinden zijn. Ze zullen er wel geen water verkopen. ’s Middags zijn we naar de kleine haven gelopen. De Playa was niet groot als er 20 huizen stonden is het veel. De gastvrouw was zeer vriendelijk en de gastheer zeer klantvriendelijk. Werkte ook bij een reisburo op Cayo Levisa. We hebben genoten van de rust daar. Het eten was weer voortreffelijk. Men was voor zich zelf zeer zuinig. Bijvoorbeeld hij maakte gebruik van de publieke telefoon in het dorpje om onze reservering te doen. Hij zei dat hij dat deed om financiële redenen. Zijn schoonouders, de eerdere eigenaren van de Casa wonnen nog steeds bij de Casa. Zijn schoonmoeder heeft het eten verzorgd. We hebben er heerlijk geslapen en werden wakker door het kraaien van de haan. En dat was een mooie tijd om uit bed te komen. Na een uitstekend maaltijd waar we ook altijd de tijd voor gunnen zijn we rustig de spullen weer gaan inpakken. We zijn rustig pendelend naar de volgende Casa gereden in Cabanas. Toen we het dorp binnenreden werden we weer benaderd door diverse personen, helaas we hebben het adres en wisten waar het was. De eigenaar stond ons ook op te wachten en kwam ook informeren. Ook tegen hem waren we in eerste instantie gereserveerd. Hij vertelde wie er had opgebeld en toen wisten we dat we de juiste Casa- eigenaar hadden. De voorzieningen waren goed. Op hun visitekaartje stond wel een mooi zwembad afgebeeld. Helaas ze waren het nog aan het schoonmaken. (Hoelang al?). Bij het rondlopen in het dorp werd ik gevraagd of ik iets wilde kopen. Toen hij hoorden dat wij uit Nederland kwamen liet hij twee bordjes en een klomp zien van Delftsblauw. Ook een oude koffiemolen bood hij aan. Door de taalbarrière heb ik het maar afgekapt omdat ik niet exact wist wat hij wilden. Volgens mij zou hij geen geld hebben om kleren voor zijn moeder te kopen. Volgens mij was dit ook het adres dat Marco als casa had aanbevolen , Het is de buurman van ons huidige verblijfadres. We hadden bij de afrekening achteraf gezien te weinig fooi gegeven. Toe we aankwamen kwam ze direct vragen of we geen soep en/of vruchtensap wilden. Was zeer attent. Het stond niet op de rekening vermeldt, dan mag je zeker wel een fooi geven. We hadden ook besloten om in Playa Baracoa te gaan slapen. Onze gastheer in La Mulata had dat reeds voor ons geregeld.
We hebben niet de aanbevolen route gereden maar zijn een “witte” weg ingeslagen hopelijk is de weg in goede staat en hoe heuvelachtig hij wisten we ook niet. Het pakte allemaal goed uit. Spiksplinter nieuw asfalt de eerste kilometers ,later kwamen we op de oude weg te rijden. Het was hier wel opletten geblazen maar niet overkomelijk. Hij liep parallel aan de kustweg. Maar het was weer de moeite waard om op een bijna autoloze weg te rijden. Bij de kustweg is het wel anders hebben wij de heenweg gemerkt. We hadden in Playa Baracoa een heel appartement ter beschikking voor een redelijke prijs van 30 CUC. Rechtstreeks van het vliegveld daar naar toe is aan het begin van de reis is zeker een optie. De volgende dag hebben we rustig de laatste 30 kilometer van Playa Baracoa naar Havana gereden. Onderweg nog even naar Marina Hemingway geweest om in de haven de prachtige zeilschepen te aanschouwen. Er lagen er enkelen. Het laatste gedeelte van de tocht hadden we in de begin van de vakantie reeds ook afgelegd om de doos bij het hotel weer op te halen en was ook onze weg naar het Westen. We hadden onze Casa Lourdes weer snel gevonden. Nu kunnen we ons rustig gaan opmaken voor de terugreis.