Een kleine terugblik - Reisverslag uit Gemert, Nederland van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Een kleine terugblik - Reisverslag uit Gemert, Nederland van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Een kleine terugblik

Door: Nelleke/Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

18 April 2012 | Nederland, Gemert

We hebben diverse redenen gehad om naar Cuba te gaan.

Men kan mooi in onze winter naar Cuba gaan waar het zeker goed overwinteren is. Het blijkt dat de maanden Februari en Maart uitstekende fietsmaanden zijn. Wij hebben de mogelijkheid om het te doen.

De geschiedenis van het land Cuba is zeer interessant en men dient er ook notie van te nemen. Je ziet het overal terug. De rijke muziek en danscultuur hebben we ook mogen aanschouwen

Het communistisch regiem is nu nog aan de macht en hoe lang zal Raul met zijn 80 jaar nog aan de macht zijn. Zal zijn aflossing zonder slag of stoot gebeuren gezien de recentelijk
onrusten in de wereld. Wij wilden de aflossing voor zijn. We hebben het huidige systeem mogen mee maken en dat was interessant en ook leerzaam. Hoe de mensen zich handhaven binnen de mogelijkheden en de creativiteit die ze hebben om te overleven. Dagelijks werden we door spreuken en slogans overspoeld hoe goed het wel toeven is in Cuba en dat je de broers daar wel zeer dankbaar voor moet zijn.

De multiculturele samenleving in al zijn diversiteiten is prachtig om te zien. Wat een prachtige mensen lopen daar tussen. De mensen zijn er zeer vriendelijk en waar nodig behulpzaam als je er om vraagt. Wij zijn zeer rijk in hun ogen en dat doet soms afbreuk aan de spontaniteit wat begrijpelijk is.

Cuba is een land waar men respect toont voor de fietser. Als fietser is het goed toeven. De bevolking fietst ook veel, men is dus fietsers gewend. We wisten dat de wegen niet altijd optimaal waren verder waren de omstandigheden goed om te fietsen. Veel verkeersdrukte in de bebouwde kom zeer weinig daar buiten. De Santos fietsen voelen zich overal thuis. We hebben alleen de banden tussentijds opgepompt en dat was ook het enige aan onderhoud.

In twee maanden kan je heel Cuba doorkruisen en er waren altijd wel slaapmogelijkheden die op een dagafstand fietsen lagen. Als alternatief was er altijd het openbaar vervoermiddel de bus er nog om meer afstand te overbruggen. Redenen om te kunnen gaan fietsen in dat land.

De GPS is een goed hulpmiddel gebleken en daar hebben we dan ook zeer veel gebruik van gemaakt. Heeft wel redelijk veel voorbereidingstijd gekost.

Ook zijn de uitgaven binnen redelijke perken te houden is onze informatie. Klopt ook wel het slapen en eten heeft ons gemiddeld totaal 36 euro gekost een kleine 50 CUC. Totaal heeft het ons 50 euro per dag gekost excl. vliegreis, kosten boeken en reisbureau.

We kijken terug op een plezierige en leerzame fietsvakantie die zonder veel problemen verlopen is.

• 22 Mei 2012 - 18:41

Willie Jacobs:

Ben en Nelleke,

Goed dat jullie weer gezond terug zijn met vele nieuwe levenservaringen!
    Bedankt voor jullie mededeelzaamheid,
    hartelijke groeten vanuit broeierig Dommelen,

Willie

• 23 Mei 2012 - 08:33

Riet En Herman Van O:

Nelleke en Ben,

Leuk dat jullie een fijn verblijf hebben ondervonden, het was goed fietsen daar.
    We hebben jullie reisverslag regelmatig gelezen, en meegenoten van jullie vakantie.

Wij zouden zeggen laat eens wat van je horen, je bent altijd welkom.

Riet en Herman.

• 23 Mei 2012 - 08:33

Riet En Herman Van O:

Nelleke en Ben,

Wij zouden zeggen laat eens wat van je horen, je bent altijd welkom.

Riet en Herman.

• 23 Mei 2012 - 18:42

Wim En Ria:

Nelleke en Ben

Fijn om jullie verhaal te lezen.
    Dat het jullie bevallen is is nu wel duidelijk.
    We reageren wat laat maar we zijn net terug van een vakantie in Turkije wat natuurlijk wat saai is met deze geweldige bestemming waar je het hele jaar en vooral in onze winter heerlijk kunt genieten.

Onze hartelijke groeten Wim en Ria

• 15 Augustus 2012 - 06:04

Nick:

Mijn vraag is hoe kom ik aan een visum voor een verblijf langer dan een maand?
    Kan iemand mij raad geven?

• 12 Januari 2014 - 14:45

Maria Gommans:

Hallo,

Leuk om jullie verhaal te lezen! Geeft veel info voor ons.
    Wij willen dec 2014 naar cuba gaan en daat 3 weken rondfietsen. (Meer vrij kunnen we niet nemen)
    Zouden wij jullie fietsrouteboekjes over kunnen nemen?

Groet Maria