Pinar del Rio - Reisverslag uit Pinar del Río, Cuba van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Pinar del Rio - Reisverslag uit Pinar del Río, Cuba van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Pinar del Rio

Door: Nelleke/Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

31 Maart 2012 | Cuba, Pinar del Río

We zijn de laatste vakantieweek ingegaan met een rustdag in Pinar. Vanmorgen uitgeslapen tot 8:00 uur. Van het uitgebreide ontbijt genoten. Daarna onze komende 2 casa’s vast laten leggen. 1 in opnieuw Vinales , een ander adres dan bij het eerste bezoek, en het andere in Playa la Mulata. We hadden dus besloten om niet zoals gepland is met de bus terug naar Havana te gaan maar via de noordelijke weg terug te fietsen. Nadeel slechte weg en wind tegen. Daar tegenover staat dat we korte afstanden hebben van 60 km en het er verkeersarm is. We hebben het nu zo afgesproken dat we misschien nog in Playa Baracoa, vlak voor Havana 30 km, onze laatste reservedag opsnoepen. Met de Casa in Havana afgesproken dat we er weer Donderdags 5 april zijn. Vrijdags fietsen inpakken en vervoer regelen voor zaterdag. Zaterdag om ongeveer 12 uur op weg naar het vliegveld zo’n 32 km door de stad rijden. En om half 5 vliegen we rechtstreeks naar Nederland. Maar we zitten nog is Pinar en morgen dus weer gewoon op de fiets. Vals plat weer omhoog en met vermoedelijk de vaste noordoostenwind tegen. We moeten ook weer niet te hard rijden anders zijn we er zo vroeg dat we nog die dag ook nog moeten betalen. ‘s Morgens de stad Pinar in om te genieten van de zaterdagse drukte en langs de ijsboer voor een 2 peso ijsco. Voor dat we weggingen kregen we nog een verrassing. Gisteren wat geprobeerd te repareren aan het deurslot en dat werd gewaardeerd door de eigenaresse. Nelleke kreeg een armbandje en ik een pak sigaren als dank. Hoe ik die heel moet houden moeten we nog uitvinden en ook hoe ze uit het land te krijgen. We zijn in de stad naar een apart gebouw geweest met verschillende bouwstijlen, daarin was nu een museum over dieren in ondergebracht. Mocht gratis mijn fototoestel mee naar binnen nemen. Heb de dames dan ook bedankt met een zoen. Ze waren er zeer door verrast, ik ook trouwens. Van het Peso-ijsje daarna hebben we zeker genoten. We zijn de belangrijkste straat weer op en neer gelopen. Oude verflose galerijen en het was er niet schoon. De 2 sigarenfabrieken waren op zaterdag gesloten, vonden we trouwens ook niet erg want de fabricage hadden we in Santa Clara al mogen aanschouwen. De politie-actie met pistool losgemaakt in zijn holster was natuurlijk weer iets anders. Zijn maar even om de hoek gaan staan want vliegende kogels daar zitten we niet op te wachten. Je ziet dan wel hoeveel controle op controle wordt uitgevoerd. Ineens gaan er in de omgeving een heleboel mannetjes zich vreemd te gedragen. We hebben de actie niet afgewacht en zijn maar ergens achteraf een kolaatje op een terras gaan drinken. Onderweg naar de casa zijn we even inkopen wezen doen om op de laatste fietsdagen zeker wat eten , koekjes, bij ons te hebben, terwijl we onderweg waar mogelijk nog wat fruit kopen. Vanmorgen heeft de eigenaresse nog even kunnen genieten van de foto’s en filmpjes van haar familie. Ze kwam met een stick aandragen toen ze zag dat ik een notebook bij me had. Het filmpje bracht haar in tranen. Ze is momenteel alleen en haar 2 kinderen wonen in Florida. Zo heeft iedereen een geschiedenis. Ze heeft een mooie Casa. Zullen we zeker aanbevelen. We hebben net een SMS berichtje gekregen dat Dorte , onze kleindochter, haar zwemdiploma B heeft gehaald. Dat heeft ze snel gedaan. We hebben nu siësta gehouden en onze ervaring weer proberen vast te leggen. Om 19:00 uur zijn we weer aan tafel geschoven om weer te trachten het vele eten te verorberen. Alles is zo lekker maar er blijft toch nog een heleboel staan. Het is vanavond gaan regenen tijdens het eten. Na het eten was het over en hebben we nog even op de veranda gezeten aan de straatkant. Weinig mensen op straat. Wel gevaarlijk met fietsers op straat zonder verlichting. Maar de automobilisten zijn erop verdacht. We zijn weer redelijk vroeg het bed ingestapt morgen een “grote” rit voor de boeg vanwel 27 km. Slapeloze nacht zou je er van kunnen krijgen als je erover nadenkt.