Verrassende ontdekkingen in Catalonie - Reisverslag uit Fuentespalda, Spanje van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Verrassende ontdekkingen in Catalonie - Reisverslag uit Fuentespalda, Spanje van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Verrassende ontdekkingen in Catalonie

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

04 Juni 2009 | Spanje, Fuentespalda

Even toch nog op het bezoek aan Barcelona terugkomen. Wat een grote, mooie en indrukwekkende stad. We hebben gisteren de rode route gedaan met de bus en vandaag de blauwe route . Dat betekend dat we ongeveer 5 uur door Barcelona gereden zijn. Het is wel vermoeiend zo'n bezoek aan de stad, maar het was zeker de moeite waard. Het was goed terrasjes weer. Geen spijt van het gedaan te hebben. Maar morgen weer het "echte" werk oppakken. We zullen eens kijken wat voor een invloed al dat lekkere eten en de flessen wijn ons gedaan heeft.

01 juni 2009. Van Manresa naar Montblanc gereden. We begonnen met een uitgebreid ontbijt in het hotel . Om Manresa uit zien te komen is de GPS een goed hulpmiddel met zijn routes en de tracks. Er moest behoorlijk geklommen worden in Manresa. De automobilisten wachten geduldig af ze kunnen passeren. Wat mij ook op valt is dat men de voetgangers zeer netjes behandeld. Sta je alleen al voor de zebra dan stoppen ze. Het was in eerste instante behoorlijk druk op de weg. Het tweede gedeelte van de route werd het een stuk rustiger. Hadden we ook meer de tijd om rond te kijken. De omgeving is mooi. De glooiende dalen, de bloeiende olijfbommen. Op het laatste stukje naar Montblanc zagen we volop wijnranken. Twee grote wijncooperaties in een klein dorp. De camping in Montblanc, met een Nederlands sprekende receptionist, ligt tegen een heuvel aan. Aan de voet loopt een spoorweg waar elk kwartier de TGV langs zoeft met veel lawaai. We hebben er niet van wakker gelegen,maar toch prettig is het niet.

02 juni 2009. Montblanc zijn we 's morgens ingereden en hebben enkele mooie plaatjes kunnen schieten. Daarna zijn we op weg gegaan naar een klooster in de buurt. Het klooster zag er indrukwekkend uit en ligt op een zeer mooie plaats. We zijn er niet naar binnen gegaan. Commercie is hen ook niet vreemd. We zijn aardig aan het dalen en klimmen gegaan terwijl de temperatuur alleen maar steeg. We zijn naar een camping gereden in het plaatsje Ulldemolin. Het was een zeer rustige landelijk gelegen camping. De kruidenier in het dorp zelf was om 18: 00 uur weer open. Het bleek bemand te worden een oud zeer klantvriendelijk mannetje. Hij was vol interesse in wat we deden. Na het eenpotsgerecht te hebben genuttigd zijn we gaan slapen. Het is allemaal weer even wennen. We zijn snel in slaap gevallen. Ik heb goed geslapen, Nelleke wat minder.

03 juni 2009. Uit Ulldemolin zijn we om 8:30 uur vertrokken. We hebben in het begin aardig moeten klimmen. We hebben een prachtige toer gehad. Gedeeltelijk lag de weg op de kam. De omgeving was prachtig. Volop olijf- en amandelbomen gezien en een enkele perzik-boomgaard. De boer was de perziken al aan het plukken. Onderweg hebben we nog een tukje gedaan in een plaatselijk parkje. In Gandesa hebben we van een heerlijk koud cola genoten. Een wielrenner Peter uit Veldhoven, hebben we daar ontmoet. We zijn gezamenlijk die dag verder met elkaar opgetrokken. Het avondeten konden we genieten in het pension. 4 gangen voor 10 euro incl 1 /3 fles wijn. Wel weer om pas vanaf 21:00 uur eten.

04 juni 2009. Gezien de warmte wilde we vroeger vertrekken. Het werd half 8 i.p.v. half 9 , maar nu zonder ontbijt. Vandaag gaat de route grotendeels over een fietspad. We hebben het fietspad kunnen vinden met de vele tunnels. Het fietspad ligt op een oude spoorweg. Voordat we daar op zijn gaan rijden hebben we van ons ontbijt genoten. Die tunnels waren toch vrij lastig. Sommige waren zolang dat je de uitgang niet meteen zag. Lamp fiets aan hoofdlampje op en toch nog gelopen omdat het te riskant was. De oudjes hebben het toch maar weer geschaft. Op het fietspad zijn we een tweetal tegengekomen. De vrouw was Nederlandse ,die in Noorwegen werkte. Haar partner was een Noor. We zijn uitgenodigd om aan te komen als we in Noorwegen zijn. Noordkaap staat op ons verlanglijstje, dus wie weet ! In Fuentespalda wilden we op een camping gaan staan. Helaas morgen gaat hij pas open. We zijn 500 meter terug gefietst en gaan nu slapen in een herberg. Eigen potje koken. Ben benieuwd hoeveel we gebruik gaan maken van een camping. We hebben daarvoor wel veel kilo's bij ons. Achteraf weten we het exact te zeggen wat we beter hadden kunnen doen. We hebben weer genoten van de mooie omgeving en hun karakteristieke dorpen. Kunnen fotografisch bijna niet vastleggen. Hopelijk kan ik een paar foto's laten zien.

Tenslotte: Wifi is hier nog niet veel aanwezig. Momenteel mag ik gebruik maken van de Internet-dongel van en Spaanse schone die ook in de herberg verblijft.

• 05 Juni 2009 - 12:39

Tonnie Diks:

Vakantiegangers. Ik volg jullie op de voet. Wij waren een paar jaar geleden (met de caravan)in Cuenca en Caspe. Ik denk dat jullie daar ook in de buurt komen. Mooie omgeving met prachtige (in mijn herinnering rode) rotsen.
    Fiets ze. Tonnie

• 06 Juni 2009 - 16:49

Wim En Ria:

Hallo Ben en Nelleke

Wat leuk om te lezen, jullie genieten met volle teugen en zoveel moois om te bekijken.
    Bedankt voor jullie berichtje op ons weblog.
    Wij hebben ook heerlijk weer en toch ligt er nog veel ijs op de rivieren.
    Geniet verder van jullie prachtige tour wij lezen jullie berichten met veel plezier.

Groeten Wim en Ria

• 08 Juni 2009 - 17:30

Elja:

Hallo Ben en Nel,
    leuk om mee te mogen genieten van jullie fietstocht in Spanje.
    Gelukkig kwam er geen verdwaald treintje over het fietspad spoor.
    Foets maar lekker door. Groetjes van mij. Elja