Warm Spanje - Reisverslag uit Cazorla, Spanje van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Warm Spanje - Reisverslag uit Cazorla, Spanje van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Warm Spanje

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

18 Juni 2009 | Spanje, Cazorla

20090609 Frais de Albarrracin – Cuenca.
We vertrokken met de gedachte om in Villalba de La Siere te overnachten op een camping. Het was behoorlijk koud toen we vertrokken van het Hostal. We hebben onderweg een lange broek aangetrokken. En de wind speelde weer een grote rol en vergeet de hoogte niet. Het hostal lag op 1450 meter hoogte. Over de omgeving waarin we reden hadden we niet te klagen. Vooral veel rotspartijen met mooie landelijke wegen met weinig verkeer. "Onderons" aan de linkse zijde verscheen een stuwmeer met zeer helder water. De oorsprong van de grootste rivier in Spanje de Taag bevond zich op onze route. In een afdaling kwamen we een zwerver tegen met drie echte smousen. Even vielen we in gedachte weer terug in de tijd met onze hond Rakker. Ik heb er geen foto van gemaakt, later had ik er spijt van. Wel een foto gemaakt van een Oostenrijker,die van huis uit naar Malaga aan het fietsen was in 4 weken op een oude racefiets met weinig versnellingen. Af en toe hadden we zeer vlakke gedeeltes in de route, zodanig dat we meer kilometers aflegden dat we verwacht hadden. De camping bleek 8 km verder op de route van de plaats te liggen. Nu bleek onze volgende campingplaats maar 20 km verder te liggen. We zijn daarom doorgereden naar de camping in Cuenca. Hier willen we 3 nachten blijven. Op de verjaardag van Nelleke vertrekken we weer verder.

20090610 Cuenca
Vanmorgen hebben we uitgeslapen. Om 9:00 konden we brood krijgen op de camping. Een half uur later zaten we op de fiets op weg naar Cuenca dat 7 kilometer van de camping ligt. We hebben van de receptie het advies gekregen om eerst de oude stadgedeelte dat op hoogte ligt te bezoeken. Zo gezegd ,zo gedaan. Zoals er zo veel mooie plekjes zijn op deze route, ook dit stadsgedeelte was het aanschouwen waard. De beroemde överhangende huizen boven de rivier hebben we laten schieten. Later zijn we naar beneden gereden naar het nieuwere stadsgedeelte. In de drukke plaats hebben we ons contante geld wat aangevuld en boodschappen gedaan. Ons Belgische fietspaar kwam even nadat wij weer op de camping waren aangereden. De zon heeft zich vandaag weer laten gelden, hij is vrijwel de hele dag aan de hemel geweest. Ga weer genieten van een lekkere bak koffie en een lekkere Magdalena. Nelleke wordt er trouwens niet jaloers om!

20090611 Cuenca.
We hebben gisteravond besloten het rotsenbos dat op de planning (en route) stond niet te gaan rijden. Na het verhaal te hebben aangehoord van onze Belgen hebben we dat besloten. De Ardeche in Frankrijk, Bois de Padelieven, heeft ook zo'n bos. Het verhaal kwam ons dan ook heel bekend voor. Hoeft van ons niet dus. Het wordt druk op de camping. Diverse gezinnen komen een plaatsje zoeken. We kunnen het aanschouwen omdat we vandaag een echte rustdag hebben en dus echt niets gaan ondernemen. Planning bijwerken. Foto laden in notebook. Data opslaan GPS naar Notebook en lekker puzzelen. We komen de dag wel door. Morgen weer aan de "bak".

20090612 Cuenca- Olmedilla
Het kon heet worden, vandaar vroeg opstaan en op pad. Nelleke eerst even verveeld omdat ze weer een jaartje bij mag schrijven. De eerste felicitatie-SMS was al om 7:30 uur binnen van onze dochter Natalie en de rest volgde erna. Het was 08:10 uur voordat we vertrokken. En koud dat we het hadden. Maar de ploert lag al op de loer. Vandaag 74 km fietsen hadden we gepland naar de camping in de plaats Olmedilla. Een vaste staanplaatsen camping met slecht onderhoud,alhoewel de weg vanaf het dorp er na toe en op de camping geheel was voorzien van nieuw asfalt. We hebben vandaag toch weer redelijke klimmeters gemaakt, ondanks de vele "vlakke gedeeltes" in de route. De zon heeft aardig lopen prikken. En de wind stak weer op uiteraard. Begint redelijk irritant te worden. Tijdens de lunch werden we verrast met een behoorlijke knal. Wil best een knalfeest geven met Nelleke's verjaardag. maar liever niet op deze manier. Mijn achterband had de geest gegeven. In de buitenband was de draad gedeeltelijk helemaal los van de band gekomen. En de binnenband was over 5 cm opengescheurd. De binnen- en buitenband zijn nu verwisseld. Had een reserveband bij me, dus het mag ons niet weer gebeuren. Dan moeten we het anders oplossen, maar hoe groot is de kans dat dat weer gebeurd? Toen we door een dorp reden vond er een begrafenis plaats. De stoet bestond volgens ons wel uit het gehele dorp. We schatten dat er zo'n 300 mensen waren die achter de kist liepen. We slapen nu onder een groot groen doek, bij gebrek aan bomen, dat gespannen is over onze gehele staanplaats. Kun je trouwens ook gewoon onder liggen! Weten niet hoe laat we gaan kunnen gaan slapen,omdat het nog behoorlijk warm is. We willen morgen weer vroeg op weer zo'n afstand te kunnen rijden.

20090613 Olmedilla- La Roda
Gisteren was de verandering al groot van de woeste bergen naar lieflijk landschap met korenvelden,boekweit en ander pasgezaaid gewas. Vandaag ging dat nog even door, Heuvels verdwenen en we reden kilometers op een hoogvlakte van ongeveer 700 meter. Alleen maar druiventeelt en olijfbomen, met hier en daar een verdwaalde amandelboom. Wel erg saai, maar je moet natuurlijk wel iets overhebben voor een glaasje wijn 's avonds bij het eten. Onderweg het leuke stadje Alarcon met een Moors
kasteel, een kathedraal en een stuk of 4 torens bekeken. De laatste 20 km van de de 80 vandaag hebben we langs een kanaal, Travase Tajo Segura, gereden. Erg rustig. We slapen vannacht in een hotelletje in La Roda. En inderdaad met een glas wijn bij het eten.

20090614 La Roda- Penascosa
Na een onrustige nacht, er was een muziekfestival aan de gang die tot de kleine uurtjes doorging zijn we vertrokken uit La Roda. Vanmorgen zaten mensen in de bar die het bed niet gezien hadden volgens ons. Ook de serveerster was vrij kortaf , de uurtjes die ze gedraaid had gingen meetellen. Onze route zei dat we terug moesten naar het kanaal. We hebben dat niet opgevolgd en onze eigen route gemaakt. Scheelde 14 kilometer !!! We zijn nu in het land van Don Quichote. We volgden grotendeels de route langs het kanaal en daarna hebben we grotendeels weer op een fietspad gereden dat op een oude spoorlijn is gemaakt. Voordeel hiervan dat we geleidelijk omhoog gaan , meer vals plat. En je heb geen last van het andere verkeer. Ons campement was gepland op een plaats buiten ons traject. Dat hebben we wel mogen weten na 95 km fietsen nog "even" 10 km klimmen naar die camping. Maar eerlijk gezegd de camping lag er wel mooi. Internet Wifi verbinding proberen te maken maar geen goede verbinding kunnen krijgen. Men verweet het aan het onweer dat ons is voorbij getrokken.

• 18 Juni 2009 - 12:04

Matthijs En Bieuwke:

Fijn dat alles gladjes verloopt!Sinterklaas nog tegen gekomen?Nel nog gefeliciteerd!! Groetjes Bieuwke en Matthijs.

• 18 Juni 2009 - 18:12

Cobi Van Dorssen:

Hallo Ben en Nelleke.

Zo te lezen genieten jullie weer volop van deze reis. Ik vind het wel knap wat jullie doen.
    En Nelleke nog gefeliciteerd met je verjaardag. Ik wens jullie nog veel fietsplezier en dat alles volgens jullie wens zal gaan. Ik volg jullie reis en avonturen verder met veel belangstelling.

Groetjes van Cobi.

• 18 Juni 2009 - 21:29

Wim En Ria:

Ook hier even een berichtje van ons.
    We sluiten ons aan bij de rest dus Nelleke hartelijk gefeliciteerd.
    Wat een jaap in de band, vreselijk we kunnen ons voorstellen dat je daar niet op zit te wachten.
    De omgeving is prachtig.
    Wij hebben hier momenteel regen maar het is toch 20 graden dus niet te klagen.
    We gaan nu verder naar Haines naar de beren want de zalmen zijn aan het paaien dus feest voor de beren.

We volgen jullie op de voet.

Groeten Wim en Ria

• 19 Juni 2009 - 15:05

Tonnie Diks:

Kanjers, bedankt voor jullie verslagen. Ik geniet ervan.

• 21 Juni 2009 - 11:40

HeleneTheo:

Inmiddels meer ruimte om jullie te volgen als otdekkingsreizigers op de fiets.Je verjaardag onderweg... Nelleke.
    Drink samen een glas wijn van mij op en gezond levensjaar in vrije beweging!
    Heb mij net aangemeld voor de mail als reminder dat jullie iets te vertellen hebben.
    GENIET VOLOP!