De Voorbereiding - Reisverslag uit Gemert, Nederland van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu De Voorbereiding - Reisverslag uit Gemert, Nederland van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

De Voorbereiding

Door: Nelleke/Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

05 Februari 2012 | Nederland, Gemert

We staan vlak voor de start van onze Cuba vakantie. Alle papieren en spullen zijn geregeld van toeristenvisum ,die maar 30 dagen geldig is dus daar nog 1x verlengd kan/moet worden, tot de tandenborstel en reserve onderdelen van de fiets. De (gratis) fietsdozen zijn opgehaald bij Henk Baars. De fietsen staan redelijk gestript te wachten totdat ze in Schiphol in de doos gestopt kunnen worden. Air France en de KLM zijn de maatschappijen waarmee we vliegen. We mogen per persoon 2x 23 kg zonder extra kosten meenemen, maar daar komen we lang niet aan. We verwachten de fietsen 2x23 kg en 1x23 kg voor bagage nodig te hebben. De route die we gaan rijden hebben we nu in zijn geheel op het notebook staan en gedeeltelijk op de GPS. We kunnen namelijk de route niet in zijn geheel op mijn “oude” GPS zetten de nieuwe GPS Garmin Etrex vista HCx heeft die mogelijkheid wel. Het heeft ontzettend veel tijd gekost ,heel veel dagen, om de routes te maken. Enkele tracks die wij van het reisbureau Global Cyclist gekregen hebben zijn daar wel behulpzaam bij geweest. Tussen haakjes de GPS is er voor zover we weten tot nu toe nog verboden. De 3 routeboekjes van Global Cyclist wordt onze leidraad met als extra informatie het boek van Bicycling Cuba van Wally en Barbara Smith uit 2002. Verder hebben we de ANWB Wereldgids Cuba bij ons voor de algemene en specifieke informatie. Ook de Reise-know-how kaart van 1:850.000 met een detail Roadgids van toeristenburo Cuba van 1: 300.000 hebben we ter beschikking. We worden in Cuba van het vliegveld opgehaald met een wagen die onze fietsen kan vervoeren naar het Deauville Hotel. We verblijven daar 2 nachten en gaan dan de volgende dag met de nachtbus naar Holguin, 750 km richting het oosten. Daar starten we onze fietstocht. De planning is dat we ongeveer 40 dagen van de 60 dagen gaan fietsen en de 20 restdagen dienen we nog invulling aan te geven. Het aantal geplande kilometers is ongeveer 2600 km wat betekend 65 km per fietsdag. En dat bij een temperatuur van 25-30 graden staat ons wel aan. We overnachten in principe bij mensen thuis, Casa Particolare, wat ook zijn charme moet hebben. We betalen ze met Dolares de Convertible Peso (CUC) ongeveer de waarde van een USDollar. Als we in het geldwisselkantoor zijn om ons contante eurogeld in te wisselen, pinnen kan niet, vragen we ook naar de Cubaanse Peso, 30 pecos voor 1 Dolares, om bij stalletjes het fruit, ijs, pizzaatjes etc te kunnen kopen. Hopelijk lukt het om geregeld de website te voorzien van onze verhalen. De mogelijkheden zijn namelijk wat beperkt. Nog 3 nachtjes slapen en het is zo ver, voel wel gezonde spanning . Zijn wel nieuwsgierig hoe e.e.a. gaat lopen wie zou dat niet zijn.

• 05 Februari 2012 - 22:37

Ton En Lenie:

Wij hopen dat onze verhalen over het geweldige Cuba hebben bijgedragen tot jullie doordachte aanpak en wensen jullie veel plezier en een geweldig fijne ervaring toe!! Fijne mensen en een prachtige natuur - zouden zo weer mee willen maar Lenie ziet die fietskilometers niet zo zitten!
    Maak er een prachtige reis van.

• 05 Februari 2012 - 23:41

Frans En Gerda:

Heel veel succes op jullie fietsavontuur. Geniet van het weer en elkaar.
    Hartelijke groet
    Frans en Gerda
    Friesland

• 06 Februari 2012 - 08:08

Wim En Ria:

Zo, het grote Cuba avontuur kan beginnen.
    Jullie hebben flink wat voorbereidingen gedaan en nu nog even acclimatiseren dan kan het fiets avontuur in Cuba beginnen.
    Wij wensen jullie dan ook een super reis toe en kijken uit naar jullie eerste verslag.
    Geniet ervan Wim en Ria

• 06 Februari 2012 - 08:25

Tonnie Kobes:

Hoi,hoi, wat gaat de tijd snel. Zo zitten jullie bij ons ,om jullie nieuwe avontuur te vertellen en zie, nu staan jullie al in de start blokken.
    Samen een hele goede, gezonde reis. En wij gaan jullie zeker volgen.
    Succes. Lieve Groetjes vanuit Goirle.

• 06 Februari 2012 - 09:42

Corrie:

Hallo broer Ben en schonezus Nelleke,
    Prima tijd uitgezocht om ons kikkerlandje te verlaten! Of hadden julle de elfstedentocht graag meegereden???
    Ach, je kan nu eenmaal niet alles hebben en alle voorbereidingen zijn getroffen dus...
    Nou zeg, voordat jullie op de plaats van bestemming is er heel wat gebeurd.
    Fijne fietstocht daar in Cuba en.....neem 'n beeldje mee van 'n poes ;-) Kosten worden vergoed..denk ik.

QUÉ LO PASE BIEN!!!!!!!!

groetjes Corrie

• 06 Februari 2012 - 10:49

Eelco En Klaaske:

Heel veel fietsplezier in Cuba.

Groetjes van ons XX

• 06 Februari 2012 - 10:52

Henk En Sjan Baars:

ben en nelleke wij wensen jullie een prachtige fietsvakantie toe, veel geluk, plezier en
    we hopen dat alles goed mag verlopen. Groetjes van ons en al onze medewerkers van henk baars bikesports hilvarenbeek

• 06 Februari 2012 - 14:59

Willie Jacobs:

Holla Ben Nelleke,

Bedankt voor dit leuk beschreven, interessante bericht!
    Met al jullie fietsreizen/verslagen wordt het voor mij ook steeds begerenswaardig-er een 3 of meer-weekse fiets-trektocht te gaan maken........
    Eerst maar met/voor de stichting www.wandafoundation.nl van 17-2 t/m 12-3-2012 naar Sierra Leone.

Heerlijk samenzijn/beleving en goede reis toegewenst vanuit Dommelen.
    ADIOS,

Willie

• 06 Februari 2012 - 17:20

Jaap En Ineke:

We wensen jullie vanuit het warme Chiang Mai een heel mooie reis.
    We houden jullie van hieruit in de gaten.
    Maak er wat moois van!!
    Veel fietsplezier.
    Groetjes

• 08 Februari 2012 - 14:02

Ger En Gerda Jansen:

Wisten niet dat fietsen zo ingewikkeld kon zijn......
    Wij wensen jullie een hele fijne tocht.!!! Geniet ervan.
    groetjes ger en gerda