Guantanamo - Reisverslag uit Guantánamo, Cuba van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Guantanamo - Reisverslag uit Guantánamo, Cuba van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Guantanamo

Door: Nelleke/Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

27 Februari 2012 | Cuba, Guantánamo

Status:
We hebben mijn verjaardag gevierd met de eigenaresse van de Casa en d'r twee zoons en broer. We hebben een lekkere taart gekocht. Hij is vrij machtig en hebben het daarbij dan ook in eerste instantie bij een stukje gelaten. Het bier en het ijs ligt in de ijs/vrieskast om ook nog vanavond te nuttigen.
Morgen op naar Santiago zullen we het nog wel merken wat voor invloed dit heeft. In Santiago de Cuba is heel veel geschiedenis geschreven. Er is aardig wat te zien. Willen daar in ieder geval 3 dagen blijven. Kan ook zijn dat we daarvan een dag naar de hoogste berg gaan rijden naar de La Gran Piedra van 1214 meter.

Als je jouw plannen aan het voorbereiden bent dan ga je voorstellingen maken van wat je zult aantreffen.

Het landschap:
We maken ons niet meer druk over het landschap dat we tegenkomen. Dat het
soms zeer vlak en dan weer heuvelachtig is en dat we op sommige plaatsen bergachtig landschap hadden we wel een voorstelling van gemaakt . Tijdens onze busreis van Havana naar Holquin hebben we kunnen constateren dat onze voorstelling aardig klopten. De bergweg La Farola, een prachtige aangelegde weg, was mooi om te doen. We zijn de rietsuiker-, bananen- en cacaoplantages al tegengekomen.

De wegen.
De wegen die we tot nu toe zijn tegengekomen zijn zeer wisselend van
kwaliteit. Op de La Farola was niets aan te merken. Wel op de weg van Moa en Baracoa. We hebben laverend tussen de vele gaten toch onze weg kunnen vinden. Maar we waren er voor gewaarschuwd en dus hebben we de weg van Moa naar Baracoa met een jeep gedaan. We zijn benieuwd wat ons te wachten staat. We zijn wat dat betreft toch wel wat gewend al zeggen we het zelf.

Het verkeer:
Er is over het algemeen heel weinig verkeer op de interlokale wegen. Om de 5 minuten komt er wel eens een auto langs. Overal zie je wel fietsers, dus Cubanen zijn gewend aan fietsers. Als je veilig wilt rijden als fietser dan ga in Cuba fietsen zou ik zo zeggen. Als ze het niet kunnen overzien dan blijven ze achter je hangen ook al rij je 5 km/uur. Ze toeteren alleen omdat ze willen waarschuwen dat ze je gaan passeren. Ze claxonneren echt niet omdat je van de weg af moet,zoals in Nieuw Zeeland. Het is een genot omdat te constateren. Op de grote 3 baans autoweg is de meeste rechtse baan voor het langzame verkeer. Paarden- , ossenkarren en tractoren en niet te vergeten fietsers. Wel even oppassen voor huurauto's die rijden sneller langs je heen.

Het openbaar vervoer:
Er loopt meestal een trein. Volgens informatie is die onbetrouwbaar. We
hebben hem nog niet geprobeerd. Bussen lopen er in verschillende uitvoeringen. De Viazulbus van goede kwaliteit en is de betere bus zeer betrouwbaar. Daar hebben wij al gebruik van gemaakt. De oude DAF bussen met opschrift "extra dienst", doen het interlokaal ook nog goed. Dan heb je de gesloten en open vrachtauto-bussen. Menig roet walm hebben we over ons heen gehad. De paardentram is lokaal in en de fietstaxi in diverse uitvoeringen.De motoren/brommers in de grotere steden zijn ook nog.

• 27 Februari 2012 - 18:15

Peter Beerens:

hey Ben en Nelleke,
    nog van harte met je verjaardag,ik neem nu er een flesje bier op [proost] lekker genieten en ik volg jullie weer als gewoonlijk op de voet.
    groetjes
    peter beerens.

• 27 Februari 2012 - 18:19

Jan Zaagman:

Ik lees het al het gaat goed naar de zin. De WTC-vergadering is goed verlopen en komen hier en daar wat wijzigingen in het tour-reglement maar dat merken jullie vanzelf. Hier is al het ijs weer verdwenen en hebben we een temp. van ongeveer 10 graden. Het gaat jullie goed en kom heelhuids weer thuis.

• 27 Februari 2012 - 18:39

Wim En Ria:

Nelleke en Ben,

Nelleke nog van harte hoor.
    Wat fijn om weer een verslag van jullie te lezen.
    Een heel verschil dus met de andere landen die jullie bezocht hebben nu dus heel gerust op de fiets.
    Ook het openbaar vervoer is al door jullie onderzocht erg divers dus van bus naar ossenkarren.
    Hoe gaat het nu met de temperatuur daar een beetje gewend?
    Hier is het grijs en zacht, de lente komt er echt aan.
    Geniet verder, wij kijken uit naar jullie volgende verslag.
    Groeten Wim en Ria

• 28 Februari 2012 - 08:35

Henk Hoeks:

Proficiat met je verjaardag en neem er maar een (of twee)

• 29 Februari 2012 - 07:30

Gerard Velders:

Hoi Ben en Nelleke,

Nog van harte met je verjaardag. Ik zal als nog een vette sigaar voor opsteken (een wilde Havana).
    Het is leuk om jullie op deze manier te volgen.

• 29 Februari 2012 - 22:30

Nellie Jacobs:

Hoi Ben en Nelleke,
    Wat geweldig om samen te kunnen fietsen in Cuba.
    IK wens jullie daar een hele fijne tijd toe met veel fietsplezier! en een goede gezondheid.
    En Nelleke ook nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag

Hartelijke gr, Nellie

• 04 Maart 2012 - 01:14

Joss & Kees - Napier:

En weer een uitgebreid verslag, waarvoor dank. Ja jullie zijn weer lekker aan het verkennen en doen op die manier weer leuke en interessante ervaringen op. Prima zo, houden zo... Oh, wist niet dat ze hier in Nieuw Zeeland toeteren om fietsers van de weg af te laten gaan. zal dit vanaf nu ook maar gaan doen..... hahaha....! Ja, in meeste plaatsen hier in NZ is het niet al te veilig voor fietsers, maar het begint te verbeteren en de laatste paar jaar wordt er flink gewerkt om het voor fietsers aantrekkelijker te maken. Wel ben je in NZ verplicht om een helm op te hebben als je fietst. Maar daar las ik onlangs ook over dat het ook allemaal niet zo geweldig is...
    Maar jullie nu verder met jullie fantastische reis. Geniet ervan!!!
    Lieve groet
    Joss & Kees, Restaurant Indonesia (nog steeds #1 on TripAdvisor), Napier, Nieuw Zeeland - 006468358303 (einde reclame)

• 04 Maart 2012 - 01:15

Joss & Kees - Napier:

Oh, en alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Zelf ben ik (Kees) sinds 17/2 ook een jaartje ouder.
    Doei......................

• 08 Maart 2012 - 10:00

Elly En Gerard :

Zo willen wij onze verjaardag ook wel vieren, Proficiat !
    Wij wisten niet dat in Cuba ook een plaats Santiago te vinden was , zo leren wij hier ook nog wat van jullie. Geniet verder van deze mooie tocht en uitkijken .

Groetjes
    Elly en Gerard

• 12 Maart 2012 - 19:58

Willy Vd Putten:

Hola, Ben en Nelleke,
    Como esta? Nog gefeliciteerd met je verjaardag weet niet of ik Ben of Nelleke feliciteer, maar allebei van harte nog!
    Lekker aan t genieten, mooi verslag wat ik zo lees,en prachtige ervaring Cuba.
    En Ben ....zit de salsa er al een beetje in? De Cubanen zijn vast bereid je die te leren.
    Hier in Aarle, alles ok. gisterne heerlijk lenteweer gehad.
    Net een week gestart met m,n nieuwe job in t Hospice, heftige ervaringen, maar erg fijn werk om te doen.
    Morgen lekker spinnen, ik zal de rest de groetjes doen van jullie.
    Veel plezier nog, en geniet ze!
    hasta Laviesta!

Liefs,Willy

• 13 Maart 2012 - 19:09

Willie Jacobs:

Allereerst Proficiat met het nieuwe levensjaar, waarbij ik hoop dat jullie samen rijkelijk "gij zult genieten" moogt beleven...!
    Ik ben gisteren teruggekomen van het blijvend boeiende Sierra Leone aan de Atlantische Oceaan...

Bedankt voor het bericht,
    hartelijke groeten,

Willie

• 07 April 2012 - 08:59

Tonnie:

Al even niets meer jullie gehoord? Waar zitten jullie nu?
    In goirle alles rustig, tot gauw,hoop ik.
    Is zo gezellig jullie verslagen !
    Gr Tonnie