Warm Cuba - Reisverslag uit Guantánamo, Cuba van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Warm Cuba - Reisverslag uit Guantánamo, Cuba van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Warm Cuba

Door: Nelleke/Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

25 Februari 2012 | Cuba, Guantánamo

Het eerste verhaal is geschreven in Baracoa en we zijn nu twee ritten verder.
Baracoa is bekend om zijn cacaobonen en zijn chocoladefabriek. We werden er niet binnen gelaten voor een excursie. Boeken maken er wel melding van.
Voordat we vertrokken naar Playa Yacoba moesten we langs het Cubaanse reisbureau Havanatours om een voucher te kopen voor Playa Yacoba. We hebben er een klein uur voor moeten wachten. Ze konden geen telefonische verbinding krijgen met een of andere instantie voor goedkeuring. Met het mobiel lukte het wel buiten op straat uiteindelijk. De Farola-weg was uitstekend van conditie. Vrijwel geen onevenheden. De klim was behoorlijk maar daar staat ook weer een afdaling tegenover. Cacao- en bananenplantages staan er in overvloed. Uiteraard staan ze ook met bananen langs de weg. Ze smaken lekker. We konden er ook niet onderuit om ook repen chocolade te kopen van Baracoa. Op de top hebben we nog van een kolaatje kunnen genieten, want drinken moet je wel met zo’n hitte. We hebben ieder 2 bidons (1,5 liter) en een fles van 1,5 liter bij ons. Het laatste gedeelte was een strandweg. We hadden daarbij gelukkig de wind ook nog in de rug. Dat schoot flink op. In Playa Yacoba werden we ondergebracht in een huisje waarin twee bedden stonden en er een koude douche en wc ter beschikking stond. Twee onderlakens werden ter beschikking gesteld rest is voor jouw rekening. De wind had er een beetje vrij spel. De jaloezieën zijn hier namelijk vast ingebouwd en konden niet helemaal dicht. Maar met die warmte was dat geen bezwaar. Wat wel bezwaar was is dat de vlooien me flink in mijn been gebeten hebben. Kwestie van tijd zijn die beten ook weer weg. Het eten was daar basic. Rijst en vlees met een beetje groenten. De prijs was er ook na: 5 CUC pp. We zaten weer redelijk vroeg op de fiets naar Guantanamo te fietsen zonder ontbijt. Het was ons onduidelijk wat we voorgeschoteld kregen als we al iets kregen wanneer. We hadden gelezen dat er een dorp op 1 uur fietsafstand was. Daar hebben we bij een Peso stalletje maisbrood gegeten en Rietsuikersap met ijs gedronken. Letterlijke en figuurlijk vers van de pers. Ook weer water ingeslagen. In Guantanamo hebben ze aardig wat Cubaans militair personeel gestationeerd als tegenwicht voor de Amerikanen die er, in de Bay, 5000 mensen hebben rondlopen. Verder heeft de stad een klein centrum. We zijn er nu voor de derde dag omdat mijn darmen gingen opspelen. We durfden het niet aan om de 92 km naar Santiago te gaan fietsen. Dacht dat het goed ging maar vannacht en vanmorgen was het nog goed mis. Morgen gaan we weer als ik vandaag weer normaal kan eten en wc kan. Gisteren waren we naar het museum geweest en dachten een plaquette van de Amerikaanse basis te zullen zien. Die was er niet meer, misschien volgend jaar weer. Wat we wel aantroffen is een Spoetnik waar 1 Cubaan uit deze plaats in 1980 de aarde mee heeft rondgedraaid. Hij woont nu in Havana. Dadelijk proberen of we dit weer kunnen plaatsen. Verrek morgen wordt ik al weer 66 !! groetjes Ben en Nelleke.