Vaarwel Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Vaarwel Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Vaarwel Laos

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

30 Januari 2008 | Laos, Vientiane

Tijdens ons verblijf in Vientiane hebben we de geplande route nog eens doorgenomen. We hebben besloten geheel af te wijken van ons reisschema. Het was Laos- Vietnam - Cambodja. Het wordt Cambodja- Vietnam. De consequentie is dat we eindigen in Hanoi i.p.v. Bangkok om dan verder te gaan naar Maleisie.
Dit gaan we per vliegtuig overbruggen. Voordeel is dat het in het noorden van Vietnam , 2 maanden later, minder koud is en Cambodja nu minder warm.
In Vientiane hebben we de nacht(bed)-slaapbus genomen naar Pakse, ongeveer 700 km naar het zuiden. Van daaruit zijn we weer gaan fietsen. In Pakse hebben we ons eerst georienteerd, maar hebben besloten 45 km verder gelegen plaats Paksong te gaan. Dat hebben we geweten. Met een hoogteverschil van 900 meter vals plat zijn we naar het plateau van Bolaven gereden. Onderweg kwamen we veel koffieplantages tegen. Er is druk geoogst gezien de vele zeilen vol met verschillende koffiebonen. Verder zagen wij hier ook veel smederijen, meestal maakten zij kapmessen. We hebben overnacht in een resort met uitzicht op twee grote watervallen Tat Fan genaamd. Champasak was onze volgende slaapplek, aan de andere kant van de Mekong. We werden overzet met een zeer klein bootje. Vandaar uit zijn we gaan fietsen naar Don Det. Een van de 4.000 eilanden in de Mekong in Laos,ongeveer 10 km van de grens met Cambodja. We zullen hier enkele dagen blijven. En dan beginnen we uitgerust aan een avontuurlijke tocht naar Siem Riep, een niet beschreven route. Lange afstanden en weinig accommodaties. We willen het wel spannend houden.

• 30 Januari 2008 - 07:50

Erna:

Jaaa, geweldig dat jullie ook gekozen hebben om naar de 4000 eilanden te gaan! Wij waren op Don Kon, die was nog net iets rustiger dan Don Det. Als het nog rustiger kan. :-)

Ik geniet met volle teugen van jullie verhalen. Zelf heb ik ook weer een vliegticket geboekt, voor 1 maand. Naar West-Australie dit keer. Perth. Kijk er nu al naar uit, nog 29 nachtjes slapen......

• 30 Januari 2008 - 08:22

Henk En Anneke:

ER is een gezegde wie verre reizen doet kan veel verhalen. Wij lezen dat jullie veel beleven.
    groeten Henk en Anneke

• 30 Januari 2008 - 12:15

Eelco En Klaaske:

Heeey Allebei.
    Blijft leuk jullie verhalen te lezen..
    Lees niets meer over Ben(verkoudheid) Wou ie soms wat extra aandacht ofzo?? hihihihi Tot het volgende verhaal. Fietse...XX

• 30 Januari 2008 - 12:26

Tonnie :

Hallo vakantiegangers. Fijn om weer wat van jullie te lezen. Spierpijn? Of hebben jullie als ervaren fietsers hier geen last meer van. Ga even zoeken waar Siep Riep ligt. Is het een redelijk ongevaarlijke tocht? Dat hoop ik dan maar. Het ga jullie goed.

Nicht Tonnie

• 30 Januari 2008 - 12:28

Tonnie:

Siep riep niet maar siem riep. Och ja een letter. Tonnie

• 30 Januari 2008 - 18:39

John Tappel:

Beste Ben en Nelleke,

Stelletje avonturiers! Dat waren vast de langste 900 meter ooit... Ben benieuwd hoeveel kilomters jullie uiteindelijk "in de benen" krijgen!

Ondanks dat wij veel minder trainen, fietsen jullie ons er lekker toch niet uit op donderdagavond!!!

Veel plezier en groetjes uit Hellimund,

John

• 30 Januari 2008 - 18:44

Matthijs En Bieuwke:

Fijn dat jullie het goed vergaat!Die 9100km schieten natuurlijk wel lekker op als je er 700 met de bus maakt.Leuke verhalen,groetjes.

• 30 Januari 2008 - 18:50

Wim En Ria:

Ben en Nelleke
    Dat is even wat anders om een reisschema om te gooien maar jullie hebben gelijk want de temperatuur is wel een voornaam iets om rekening mee te houden.
    We lezen jullie belevenissen met veel plezier.
    Voor nu onze hartelijk groeten
    Wim en Ria Jansen

• 30 Januari 2008 - 22:54

Ton Sonneveldt:

jullie blijven toch een prachtig stel om na zo'n lange voorbereiding toch rustig de route om te gooien. Inderdaad, zo houd je het avontuur er wel in. Geweldig wat jullie meemaken. Veel fietsplezier en veel genieten van volk en land.

• 31 Januari 2008 - 13:45

Frans En Marjet:

Wij zijn inmiddels terug in het koude kikkerland en wel een beetje jaloers op jullie.Ook lezen we dat jullie je plannen hebben veranderd, lijkt onze een goede beslissing.Wij wensen jullie veel fietsplezier in cambodja, gr.Frans en Marjet

• 31 Januari 2008 - 15:51

Hans Klessens:

Ben en Nelleke
    Zo te lezen gaat het met jullie heel goed.
    Het moet toch een geweldige ervaring zijn.
    Beek en Donk-Santiago de Compstela valt hierbij in het niet.
    Nog veel fiets plezier en houw de ketting strak.

• 31 Januari 2008 - 18:24

Elja:

hallo, jullie beidjes,
    Ik denk dat het wel goed is om een stilte voor de storm te nemen. Je geniet hierna weer veel meer. Zo te lezen doen jullie dat wel.Is de verse koffie daar te drinken, of wat drinken jullie daar. Hebben jullie ook nog tijd voor elkaar, of is het alleen maar kijken en fietsen en eten en slapen.Hoe verwerk je dit alles. Veel genot jullie Gr. Elja

• 31 Januari 2008 - 19:18

Ad Appeldoorn:

Ik lees jullie verslagen met veel belangstelling,en wens jullie nog fiets plezier toe
    Ad Appeldoorn

• 31 Januari 2008 - 20:08

Margritta:

hallo ben en nelleke,
    Zo zie je maar hoe sterk gelukkig de natuur is die je bij goede beslissingen helpt.
    Wouw hoor iedere keer weer een avontuur'Ja en hier kan ik natuurlijk niet over meepraten.Ik ben voornemens als het, het weer toelaat ook een goede fiets aan te schaffen. Niet over het water nee dat is niet meer.
    Vroeger alleen zonder versnellingen naar Duitsland, engeland en limburg fietstocht gehouden. Maar ja ik vind veel dingen leuk dus dat is geen probleem.
    Fijne rustdagen en een goed vervolg van de tocht.
    gr. margrita.

• 01 Februari 2008 - 06:14

Mad Cyclist Maarten:

Veel plezier in Cambodja, ben benieuwd naar jullie belevenissen daar! Gisteren aangekomen in Vientiane, doorweekt (is het weer bij jullie ook van slag?) en samen met Henk (die jullie naar het Hot Spring Resort wezen). Ik blijf voorlopig bij mijn plan naar het zuiden af te zakken. Groetjes!

• 02 Februari 2008 - 10:23

René Van Loon:

Wat gedurfd dat je na zo'n lange voorbereiding toch nog afwijkt van de geplande route. Wat het weer betreft zou ik ook nog maar even daar blijven. Er is vannacht een heleboel ( natte ) sneeuw gevallen. Het is dus even een behoorlijke "zooi" op de straat. Niets om lekker te gaan fietsen.
    Jullie verder nog een boeiende reis.

Groetjes René van Loon
    ps nog geen lekke banden gehad

• 02 Februari 2008 - 21:17

Frans Slaetsvader:

Beste Nelleke en Benneke,

ik zie dat jullie erg genieten van jullie Aziatisch avontuur. Wij hier genieten mee terwijl de sneeuw rond ons huis dwarrelt.

Blijf gezond en genieten, ik blijf jullie volgen.

Groetjes van Frans Slaetsvader en zijn spurtaantrekker(10 euro)snelle Peter.
    Houdoe