Kennismaking met Noorwegen - Reisverslag uit Vrådal, Noorwegen van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Kennismaking met Noorwegen - Reisverslag uit Vrådal, Noorwegen van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Kennismaking met Noorwegen

Door: Nelleke/Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

15 Juni 2010 | Noorwegen, Vrådal

We zijn door Inse naar het vliegveld gebracht en mijn zus Corrie is tot de opstart van het vliegtuig gebleven. Het inboeken ging voorspoedig. De fietsen werden zo met extra gereedschapstasje en reserveband geaccepteerd. Weer 3 kg gesmokkeld, zou later blijken dat het overgewicht was! We hebben 3 x 15 kg bij ons. Met fiets en handbagage max 10 kg plus boodschappen komen we wel per fiets aan een 55 kg per fiets. Overgewicht van mij nog niet meegerekend en Nellekes “minder”-gewicht. De opbouw van de fietsen in de aankomsthal ging zonder problemen. Eventjes geschrokken omdat we dachten dat er een achterband lek was en we nog geen ervaring hadden met de verwisseling ervan. Gelukkig lag het aan de pomp dat hij leegliep. Nog steeds is er een discussie over het wel of niet leeglaten lopen van de banden. Ryanair wil dat ze 25 % leeg gelaten worden. Op naar Moss en met de boot over naar Horten. Dat ging voorspoedig. We konden meteen in Noorse kronen betalen omdat we reeds gepind hadden. De eerste dag een hotel geboekt om zo gemakkelijker de volgende dag te kunnen starten. Naar wat verwikkelingen hebben we een 2 persoonskamer gekregen. Goed geslapen en na gebruik gemaakt te hebben van het buffet ontbijt zijn we op de fiets gestapt.
De GPS liet ons in de steek omdat we veel gebruik maken van alleen fietspaden en mijn city- kaart alleen wegen waar auto’s kunnen rijden aangeeft. Maar we konden de bordjes nr 1 van de Noordzee route grotendeels volgen. Toe we vertrokken regende het even. Na 88 km klimmen en dalen zijn we vrij laat op de kampeerplaats aangekomen. Nelleke had het er vrij veel moeite mee. Als je 3 maanden vrijwel niet gefietst heb is dit een hele prestatie. Dat Noorwegen niet goedkoop is wisten we wel. De overnachting kost 200 kronen (25 euro).
Twee keer zoveel als in Spanje en Portugal gemiddeld. De volgende dag wederom de kustlijn gevolgd. Na veel klimmen en dalen zijn we na 45 km gestopt. Hier een Engelsman ontmoet die de Noordzee route reed. ’s Morgens om 3:30 uur is het gaan regenen tot 10:00 uur toe.
We zijn daarna vertrokken en hebben daarna nog menig buitje over ons heen gehad. Zo hebben we dus al vrij spoedig onze regenkleding op waterdichtheid kunnen toetsen. De toetsing is goed verlopen. De volgende dag wederom gebruik moeten maken van de kleding.
Dus hebben we statistisch goed weer te goed. Vandaag dinsdag na 7 dagen onderweg te zijn hebben we een rustdag ingepland. Deze is ons aangeboden door een inwoner van Vladal. De VVV –er van het dorp,kunstenaar,schilder, meubelmaker verhuurder boten etc bood ons zijn achtertuin aan om de tent op te zetten. We zitten nu heerlijk in het zonnetje. De temperatuur is 20 graden. Dit is het gemiddelde van de maand. ’s-Nachts is het 6 graden op zijn koudst. Morgen 23 graden dus dat beloofd wat. De komende dagen beloven het mooie trips te worden.
We wachten het maar af.

• 15 Juni 2010 - 13:04

Paulien:

Oh, wat een luxe, jullie hebben zelfs kampeerstoeltjes mee! Leuk weer met jullie mee te kunnen reizen. Nu extra leuk, want ik ben druk aan het trainen voor onze Noorse route. Vandaag heb ik besloten dat mijn conditie goed genoeg is, nu alleen nog bijhouden. geniet van jullie 'vrije dag' : )
    Groetjes van Paulien

• 15 Juni 2010 - 13:30

Margritta Leenders:

Ja, inderdaad een luxe de stoeltjes. zoals ik al lees een dag je ouder!
    Zijn ze lichtgewicht.
    Prachtige start in de natuur ondanks de regen.
    Hoeveel weegt de tent?
    Jullie volgen de Noordzee route. 'k Zou er wel willen wonen.
    Een fijne voortzetting van de reis!
    Grtjes, Margritta

• 15 Juni 2010 - 14:59

Matthijs En Bieuwke:

Ziet er gezellig uit daar in Noorwegen.We hopen dat het weer net zo gezellig wordt.Tot gauw horens.Hier in Frankrijk is het weer ook matig.Groetjes.

• 15 Juni 2010 - 16:20

Wim En Ria:

Hallo Ben en Nelleke

Wat leuk om jullie verslagen te lezen in een erg warme vakantiebestemming.
    Het ziet er allemaal weer prachtig uit en we genieten super van jullie verslagen en foto's
    De volgende keer zullen we weer thuis zijn om daar jullie volgende verslag te lezen.
    Geniet ervan en onze hartelijke groeten
    Wim en Ria

• 15 Juni 2010 - 16:33

Willie Jacobs:

Dag Levensgenieters!

Wat een gezellig verslag en prachtige fotoos!
    Zo kan ik het wat meer meebeleven!
    Ik ben nu ook met mijn 5e etappeverslag naar Santiago de Compostella bezig.
    12 juli ga ik 9 dagen op 'Cursus': Bourgondier in Bourgondie voor een 9 daagse groeps-fietstrektocht met Aktivatours in Bourgondie.
    Fiets het Geluk niet..... 'voorbij'....!
    Geniet ze!!!
    Ik ben graag deelgenoot.

Hartelijke groet en dank,

Willie

• 15 Juni 2010 - 21:01

Jan Zaagman:

Hallo Ben en Nelleke.
    Wij zijn weer terug uit Ierland. Prachtig land.
    Ik hoop dat nattigheid daar ophoudt en jullie wat zon krijgen. De fietsen houden zich goed?
    Gegroet.

• 18 Juni 2010 - 18:38

Hans Klessens:

Ben en Nelleke.
    Fijn om te lezen dat de eerste km al goed zijn verlopen.Jullie kennende drukt een beetje regen de pret niet. Houw de ketting (V snaar) strak.
    Ik zal jullie blijven volgen.En Ben!! Denk aan je "overgewicht".Het kan ooit problemen geven!!!

Goede reis
    Groet
    Hans KL

• 18 Juni 2010 - 22:42

Lia En Frans:

Hoi Ben en Nelleke,
    inmiddels zijn we nu 2 dagen terug uit Spanje en eigenlijk willen we nu wel weeer weg. Prima fietstocht gehad van Sevilla naar Santiago. Ook Frans en Janny ontmoet waar jullie vorig jaar ook nog contact mee gehad hebben. De fietswereld is toch klein. Goeie uitrusting zeg. Bevallen de Santos fietsen? Zijn de frames stijf genoeg? Ben inmiddels misschien ook aan een andere fiets toe dus alle info is welkom. Gaan jullie weer volgen en genieten van de reisverhalen.

Groeten Lia en Frans

• 19 Juni 2010 - 18:52

Christine En Peter:

Ook bij jullie na regen zonneschijn. Hopenlijk blijft dit zo en ontmoeten jullie alleen maar vriendelijke mensen. Gaat het nieuwe schakelen wat beter?Alles OK.

• 20 Juni 2010 - 08:23

Berry En Robert:

We zijn blij dat jullie nog niet bij ons in Romsdalen zijn beland. Het weer hier is echt pet geweest. Het heeft gegoten, gewaaid en maar 7 graden. Er ligt nu weer een beetje nieuwe sneeuw boven 800 meter in de bergen. Zuidelijker had men gelukkig beter weer en daaar zijn jullie. Gelukkig knapt het weer nu op. We zijn benieuwd waar jullie nu zijn. We kijken elke dag even op jullie site, maar er ligt nog niks nieuws.
    Wij hebben nu vakantie, en met mooie weer gaan we nog even heerlijk toerskieen boven de 1000 meter....
    Groetjes uit Bolsøya

• 22 Juni 2010 - 06:39

Nelleke:

Ik heb eigenlijk weinig over jullie reis te melden, maar ik vond het wel grappig dat ik een naamgenootje gevonden heb. Ik heet ook Nelleke van Gelder.

Fijne reis!

Groeten,