De fiets en de berijders - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu De fiets en de berijders - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

De fiets en de berijders

Door: Nelleke/Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

24 Juni 2010 | Noorwegen, Oslo

Ja d’r is natuurlijk wel iets gebeurd tussen nu en het vorige verslag. We hebben gefietst en gelopen (naast de fiets). We hebben er nu zo’n 900 km gefietst in 16 dagen. We hebben op campings gestaan maar ook vrij gekampeerd. We zijn op alleen paden voor fietsers geweest door de Hardangervidda en de Rallarvegen. Je wenst het je fiets niet toe wat hij daar onderweg mee maakt. Hij heeft in rotsen geklommen en door losse stenen geploeterd en dat onder een hellingspercentage van 20 % omhoog en omlaag. Zijn remmen hebben het uitstekend opgevangen en hebben de snelheid tot bijna 0 km per uur kunnen reduceren op een manier die zeer gewenst was door zijn berijders. We hebben een rotvast vertrouwen gekregen in de fiets en dat laat brede bandsporen na. Als kado is hij een stukje ,21 km, met de trein gemogen omdat hij geen sneeuwkettingen bij zich had. Over het weer mogen we niet mopperen. Eerste dagen dus wat regen gehad en vanavond vonden ze het ook weer nodig de aarde weer wat te bevochtigen. Maar de zon heeft aardig zijn best gedaan om ons bruin te bakken en het is ook gelukt de rest van de tijd. De ontmoetingen met andere “lot”genoten is leuk te noemen. We hebben weer meer leden van de club Bennelleke kunnen maken. Fransen /Nederlanders/Duitsers/Belgen/Nieuwzeelanders. Foto’s plaatsen we een keer als er meer mogelijkheden en de tijd er voor is. We zitten nu in Flame en gaan morgen genieten van een bootreis van 9:00 uur tot 14:00 uur. Weer eens wat anders dan fietsen. Tot de volgende keer

• 24 Juni 2010 - 19:22

Paulien:

ha wat leuk, weer een berichtje uit het hoge Noorden. Die rallarvegen klinken heftig! 20%? Kun je dat nog trappen.....?! En wij? Denk je dat wij daar ligfietsend langs kunnen? Dat probeer ik uit te vinden op het internet, maar het is moeilijk te vinden hoe heftig het echt is.
    Fijn dat de fietsen zich goed houden, jullie geven ze wel direct van katoen, zeg!
    Groetjes van Paulien en Jan Willem

• 24 Juni 2010 - 20:49

Wim En Ria:

Nelleke en Ben
    Wat leuk om weer een verslag van jullie te lezen en inderdaad als jullie langs de fiets lopen zal het wel heftig zijn.
    Wat leuk al die ontmoetingen met mensen uit alle windstreken.
    Goede reis verder en we kijken uit naar jullie verslag en foto's.
    Groeten uit een warm Beek en Donk

• 25 Juni 2010 - 08:02

Berry + Robert:

Het plaatsje heet Flåm en niet Flame. Een giga-toeristmagneet, daar wil men zo snel mogenlijk uit weg. Maar de treinreis naar Flåm en de bootreis over de Sognefjord is erg mooi. De Rallarveien kan eigenlijk niet zo vroeg gefietst worden, daar ligt in juni nog veel te veel sneeuw. Is eigenlijk pas goed befietsbaar midden-eind juli (!). We zijn blij dat jullie geluk hebben met het weer.

• 25 Juni 2010 - 14:24

Elja:

jullie gaan een bootreis maken, ik ga zondag een treinreis maken naar oostenrijk voor een 6 daagse bergwandeling exclusief de reis. Heerlijk. Denk aan jullie
    Groetjes

• 26 Juni 2010 - 10:12

Tonnie Kobes:

Hoi Nelleke en Ben,
    Knap hoor ,al zoveel kilometers.Leuk om jullie zo te volgen. Grniet nog en tot jullie volgende verslag.

• 30 Juni 2010 - 10:18

Robert+Berry:

Hoi Ben en Nelleke, nog geen nieuw berichtje op jullie site, jammer. Een tip: alle openbare biblioteken in Noorwegen hebben gratis internet.

• 23 Februari 2011 - 19:19

Willie Jacobs:

Dag Ben en Nelleke,

...........zo'n fietsen zijn waard om gekoesterd te worden.....als vrienden.

Bedankt voor het verslag en de foto's.
    Groet,

Willie