De eerste 2 weken - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu De eerste 2 weken - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

De eerste 2 weken

Door: Nelleke/Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

30 November 2010 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Vanaf Amsterdam, gebracht door onze dochter Inge, gevlogen naar Kuala Lumpoer. ’s Morgens aangekomen en 10 uur later weer vertrekken geeft recht op een hotelkamer. Was prima geregeld door AWOL die wij gevraagd hebben de vlucht te regelen. Vandaar zijn we doorgevlogen naar Auckland in Nieuw Zeeland. Met een uur vertraging kwamen wij aan. Brian stond al te wachten. Maar wij moesten nog eerst door de douane. Nelleke werd in eerste instantie niet doorgelaten. Blijkbaar een data-foutje bij de douane. Onze tent is door de douane ontsmet en onze fietsen hoefden blijkbaar niet omdat ze er zo schoon uitzagen. Zelfs onze zolen werden bekeken. Op naar het huis van Brian 32 km van het vliegveld af en het heet nog steeds Auckland. We zijn enkele dagen door Brian begeleid in Auckland. Museum bezocht over de geschiedenis van Nieuw Zeeland. Spulletjes aangeschaft onder andere wandelschoenen gekocht. Ook Tineke, en haar huis, van de Familie Wajon bezocht. De dagen zijn nuttig geweest en ook omgevlogen.

De eerste fietsdagen.
Brian heeft ons weggebracht buiten de stad. We hadden er 1,5 uur voor nodig. We zijn op een rustig punt, in Orere afgezet. Mooi nog 32 km rijden naar de eerste camping in Miranda. Zon en wind in de rug langs het water en een vlakke weg. Wie wenst zich dat de eerste dag zich niet toe. Dat was dus prima verlopen. Van Miranda naar Tapu gereden dat aan de andere kant van de Firth of Thames- baai ligt. Camping niet sfeervol vol met caravan-huisjes. Vervolgens zijn we naar Coromandel gereden dat bekend staat als goudzoekerdorp. De plaatselijke pottenbakker heeft er een spoorbaantje aangelegd om te zorgen dat hij zijn klei uit de bergen kon blijven krijgen. Nu is het een toeristentreintje wat op en neer de berg oprijd. Was leuk om te doen. Het weer is nogal wisselend. ’s-Nachts regent het en overdag droog. Gisteren heeft het de gehele dag gemiezerd. De volgende dag naar Hot Water Beach. We hebben voor de alternatieve route door het bos met een gravelpad gekozen. We reden gelijkmatig naar boven en daalde ook rustig af naar beneden. De berg in een keer er op en d’r weer af was voor de afwisseling een prettige ervaring. Het laatste stukje was weer een sterk glooiend landschap. We zijn er een dag gebleven. ’s Morgens naar de Kathedraal bij Hahei. Een opening, gat, in de berg op het strand meer kan ik er niet van maken. En ’s middags naar een van de vele natuurlijke verschijnselen in Nieuw Zeeland. Heet water dat naar boven komt borrelen op bepaalde plaatsen. Hier is dat op het strand op bepaalde plaatsen. Je staat er niet bij stil want anders verbrand er je jouw voeten. Was behoorlijk heet. Zo heet heb ik het nog niet onder mijn voeten gehad. De volgende dag zijn we hem dan ook gesmeerd. Wangamata was het volgende doel. Fietsend langs de kust. Daar kwamen we onderweg het Duitse echtpaar weer tegen die we een dag eerder hebben zien rijden. Gezamenlijk zijn wij opgereden naar de camping. Zij waren zo verstandig om enkele meters van ons af te gaan staan. Hij heeft ’s-nachts een heel bos omgezaagd. We waren gewaarschuwd. De volgende dag in Waihi naar de gouddelving wezen kijken. Een zeer grote afgraving feitelijk. De grond wordt bewerkt en zo komt het goud vrij. Het is blijkbaar nog lonend, zeker nu! In Waihi Beach weer op redelijke afstand bij elkaar gestaan. De afspraak was om 9:00 uur weer te vertrekken naar Tauranga. Wij zouden daar de vader van Brian gaan ontmoeten. Blij met mijn GPS want die leiden ons door de grote stad naar zijn woonadres. We werden zeer hartelijk ontvangen. ’s Morgens heeft ons e.e.a. van de stad laten zien en zijn naar zijn museum geweest, het luchtvaartmuseum. De Hunter was ook aanwezig. Heb er vroeger nog een keer ingezeten (mee) gevlogen in een dual uitvoering. De laatste van zijn soort van onze luchtmacht in 1970. Was zeer indrukwekkend. Na ’s middags uitgewuifd te zijn zijn we door de Kiwi-velden op weg naar Rotorua gegaan De plaats waar we de Maori cultuur duidelijk aanwezig is. We hebben tijdens de rit nog een kiwi plantage en winkel bezocht in Te Puke. Na 35 km vonden we het genoeg voor die dag en hebben een motel opgezocht. Iets anders was er in de buurt niet. Morgen weer fris aan de start, na 40 km zullen we er redelijk vroeg zijn. Maar daar is genoeg te zien. De zon heeft zich de laatste dagen redelijk laten zien. Verbrande neus en nek aan over gehouden. Insmeren dus is de remedie, we waren er al enkele malen voor gewaarschuwd dat het een lastige heer is. Zag vanmorgen op internet -1 graad staan in Nederland, hier staat de temperatuur op 20-23 graden. Daar hebben wij het ook een beetje voor gedaan. We hebben bij aankomst bij de camping meteen een boeking gedaan om in de avond het welkomstritueel van de Maories te mogen aanschouwen Verder werd de geschiedenis verteld en dansen getoond en liederen ten gehore gebracht. Tenslotte hebben we Hangi gegeten. Hangi bestaat uit zoete aardappels met wortels en diverse vleessoorten. Dit wordt in een gat in de grond gereedgemaakt. Gat graven, warme stenen plaatsen, eten plaatsen en afdekken met doek en zand erover. Na ongeveer twee uur is het gerecht gereed. Een soort hooikist dus eigenlijk. Het nagerecht bestond uit verse vruchten en Pavlova taart, een schuimtaart. Ben dan ook 4 x naar het buffet gelopen !. Het was behoorlijk laat geworden. Om 17:00 uur waren we op de camping opgehaald en om 21:30 uur werden we er weer afgezet. Onze Duitse vrienden hadden zich weer bij ons op de camping gevoegd, maar zijn niet mee geweest naar de voorstelling. Die lagen al op bed toen we terugkwamen. Vanmorgen 30 november zijn we even gezamenlijk opgereden. Zij gingen door naar het zuiden naar Taupo en wij bleven hangen in Rotorua. Helaas bij het afscheid was de band van Bernt voor de zoveelste keer lek. De 4de keer zolang we met elkaar hebben meegereden. Had ook weer zijn tigste kapotte spaak vervangen. We hebben toch afscheid genomen en zijn naar de geysers gaan kijken. We zijn voor dat we naar de camping zijn gereden nog boodschappen wezen doen. Morgen vertrekken we weer. Gepland is er 84 km te gaan rijden . We willen vroeg vertrekken maar we kunnen er moeilijk uitkomen. Liggen altijd zo lekker in ons nestje. Het was weer behoorlijk warm vandaag en dan een SMS van je zus krijgen dat het daar sneeuwt. Warme kerst ook al zo iets waar je aan moet wennen. Blijkbaar gaan er dan een heleboel naar het strand. Tot zover.

• 30 November 2010 - 17:25

Peter Beerens:

heey gaat lekker zo te lezen niet!!

ben wel een beetje jaloers op jullie,het is hier op het moment -8 graden en van strand dus geen sprake ja, een nieuwjaars duik misschien haha geen aanrader. ik wens jullie veel plezier daar en maak er wat van,ik volg jullie op de voet.
    groetjes van fietsmaat peter.

• 30 November 2010 - 19:22

Wim En Ria:

Fijn om jullie bericht te lezen en dat alles goed gegaan is.
    Wat gaat dat snel zeg, zo zie je elkaar en zeg je volgende week vertrekken we en nu zitten er alweer 2 weken op.
    Mooie omgeving waar jullie nu zijn en Rotorua is fantastisch met vloerverwarming in de tent.
    De liederen en dansen van de Maori's zijn mooi en de Hangi is heerlijk.
    Ja het weer is hier stukken kouder dan bij jullie en we hebben gisteren een flink pak sneeuw gehad.
    Wij kijken met belangstelling uit naar jullie volgende verslag en belevenissen.
    Geniet van dit geweldige land en onze hartelijke groeten Wim en Ria

• 01 December 2010 - 09:38

Liefs:

hoi allebei.

Fijn wat van jullie te horen en dat het allemaal na wens verloopt en heel veel plezier nog en erg leuk verslag.

Groetjessss Eelco en Klaaske XX

• 01 December 2010 - 18:05

Peter Spang:

veel plezier en we horen nog van jullie
    koud he !!! - 7 met wind kracht 8 uit het oosten je vriest aan het zadel vast.

• 01 December 2010 - 19:22

Gerrit En Nienke:

Vandaag hebben wij hier ook een strak blauwe hemel gehad. een lekker windje erbij. Eigenlijk hadden jullie helemaal niet weg hoeven gaan. Maar ja de temperatuur lag wat laag. -7 en sneeuw op de weg. Her en der dus glad en dat met Sinterklaas over de daken. Vandaag de eerste chocolade letter uitgepakt en kruidnoten gegeten. Goed jullie het mooie weer, wij onze eigen Hollandse kneuterigheid. Hebben jullie ook fisherman's friend meegenomen?
    Alle gekheid op een stokje.... en goed begin is het halve werk. Geniet en blijf genieten!!

• 06 December 2010 - 16:26

Ton:

hallo daar, dat ziet er tot nu toe wel goed uit!! Hier is vooral het weer erg winters; maar ja het is tenslotte ook december. De sint heeft mij niet meegenomen naar spanje, jammer. Dan maken we zelf maar weer vakantieplannen-schandalig he, net terug uit Cuba en nu in februari weer weg! wat een ramp toch om gepensioneerd te zijn. Ik geef Lenie jullie adres ook -kan ze evt nog wat tips geven en zo. Heel veel plezier jullie daar, goede en veilige reis verder en tot schrijfs.

• 07 December 2010 - 14:40

Noor En André:

Geweldig zoals jullie reis verloopt. Goed dat je er een verslag van maakt want zoveel wetenswaardigheden kun je onmogelijk onthouden. Veel groeten hier uit het sneeuw en ijsland

• 10 December 2010 - 10:49

Jaap En Ineke:

Hallo daar downunder!
    Jullie maken wel het een en ander mee, zo te zien. Leuk om te lezen.
    Ook hebben we aan de foto's gezien dat het een erg mooi land moet zijn. Vooral die vulkaan vond ik erg indrukwekkend. Die deed ons denken aan het Dieng Plateau op Java. Ook met die zwavelafzettingen en stoomwolken.
    Voor ons begint het ook aardig af te tellen. Alles is georganiseerd, we weten bij wie we gaan logeren en welke scholen we gaan bezoeken. We hoeven alleen nog maar in te stappen en dan gaat alles vanzelf. Ietsje minder ver vliegen dan jullie, maar voor de rest is het ook voor ons een flinke uitstap.
    We wensen jullie nog heel veel goed lopende kilometers, weinig lekke banden en kapotte spaken, mooi weer en een goed begin van 2011. En inderdaad, Kerst op het zuidelijk halfrond heeft wel wat.....
    Groetjes en tot kijk of mails.
    Jaap en Ineke