Hawke's Bay - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Hawke's Bay - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Hawke's Bay

Door: Nelleke/Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

30 December 2010 | Nieuw Zeeland, Napier

Gelukkig was het de volgende dag weer prachtig weer. Op weg naar National Park (dorp) zagen we dat we bij de Tongariro Crossing , de bekende eendaagse wandeltocht die we in mist en regen gelopen hebben, op mooie bergen gelopen hebben. Maar door de huidige zonnige dag konden we het nu goed zien vanaf de weg. Aardig wat foto’s van genomen. Over onderweg op deze rustige weg hebben we weinig te melden. Ja het is er weer een met stijgen en dalen, niet extreem maar toch. We waren redelijk vroeg bij het dorp en we konden de tocht die we de volgende dag gepland hebben ook nog wel erbij doen kwamen we tot de conclusie. Zo zijn we in feite de laatste 40 kilometer afgedaald naar Ohakune. Dit dorp staat bekend om zijn wortels die daar heel veel gezaaid worden. En het dorpje zag er heel mooi uit met zijn mooie hostels, winkelcentrum en bibliotheek. De camping was er weer een van de Top 10 organisatie en die zijn meestal goed geoutilleerd. We hebben daar een ledenkaart van gekocht. We krijgen dan 10 % korting op de campingprijs en diverse andere aktiviteiten. Ook dadelijk op de ferry. We zijn de volgende dag weer verder het vulkanische plateau afgedaald naar Taihape en zouden daar ook naar een BBH hostel gaan. Het was kerstavond en dan is het leuk om met gezelschap het te vieren. Helaas een gast die alleen rust wilde hebben was aanwezig. Geen enkele kerstdecoratie was aanwezig. We zijn maar vroeg het nest ingedoken. De volgende dag zouden we de onbekende, was nergens in goed beschreven, Taihape-Napier road gaan rijden en met 24 km gravel in vooruitzicht is het wenselijk dat je goed uitgerust aan de route begint. We wisten dat we 77 km verder op in een Doc-camping kunnen gaan slapen. Kan je vertellen dat we gelukkig niet zoveel gravel hebben gehad maar wat we gehad hebben was vrij lastig te berijden vanwege de vele losse steentjes. Ook de klimmetjes waren zeer pittig. We hebben 1700 klimmeters gehad en dat was weer een record. Meestal zijn het er zo 800 meters dus nu twee keer zoveel. We hebben op de camping water van kampeerders gekregen dan hoefden we zelf niet meer door te laten koken en hadden we koud water om onze flessen bij te vullen. We hadden nu ook informatie gekregen dat het gravelpad nog zo’n 8 km lang was. Dat was in totaal dus de helft van het aantal km dat we doorgekregen hadden. Verder zouden we van deze hoogte zo’n 900 meter gaan dalen naar zeeniveau. De gravel was hier goed te berijden en het dalen verliep voorspoedig. We waren dan ook mooi op tijd in Napier op weer ,jawel, een Top 10 camping te gaan staan. We hadden gelukkig een rustig plaatsje toe gewezen gekregen. Doordat hier nu de schoolvakanties beginnen lopen de campings vol. De volgende dag de stad in om de Art Decor style te gaan bewonderen. Eerst bij de tourist informatie langs om info te vragen over het bezoeken van de Jan van Gent's Kolonie aan de kust bij het plaatsje Clifton. We kregen toen te horen dat we dat ook zonder begeleiding mochten doen. Vandaag was het een gunstige eb-getij tijd van 2:00 uur pm. Dan kon je pas het strand op om naar de kolonie te lopen. Dat zou twee uren duren. We hebben ook nog geprobeerd om met de fiets dit te gaan doen. Onze fietsen zijn daar toch niet geschikt voor.We hebben de kolonie gezien en zijn toen direct terug gegaan. Weer twee uur lopen en dan weer naar de camping fietsen ongeveer 25 km. Onderweg Fish en Chips gegeten. Tijdens de terugtocht is het gaan stormen. Deze keer hadden we de wind tegen. We stonden steeds bijna stil. Tegen de schemer, 8:30 pm kwamen we aan op de camping bleek dat de een van de tentstokken gebroken was en die stak door het tentdoek naar buiten. In het donker hebben we de tent weer gerepareerd en opgezet. We waren voldaan maar moe naar bed gegaan na eerst nog een lekkere douche genomen te hebben. De volgende dag naar bekenden. Joss Lamers en Kees Peters, Joss is oud dorpsgenoot uit Best, runnen hier nu een Indonesisch restaurant. Dinsdagavond de 28ste december hadden wij een tafeltje gereserveerd. We hebben er een heerlijke rijsttafel gegeten. De tafel hebben we trouwens voor de volgende gasten laten staan. We kregen van hun de uitnodiging om in hun huis te komen slapen en oud en nieuw te vieren. Verder is Joss 1 januari jarig en dat pikken we dan ook meteen mee. We hebben vanmiddag heerlijk een terrasje genomen en een stadswandeling gemaakt. We hadden tijdens onze tocht van Tailhape naar Napier kennis gemaakt met mensen uit Wellington. Zij reden met de auto ons voorbij en stopten even later om een praatje te maken. Wat wil toen we Napier de volgende dag binnenreden kwamen zij weer voorbij en stopten om hun adres af te geven zodat we hen in Wellington konden opzoeken. Ook toevallig dat zij daar rijden. Ze hadden grote waardering voor ons vanwege het feit dat we die moeilijke passage zo goed waren doorgekomen.

De komende dagen dus lekker genieten en rusten. De route naar Wellington ongeveer 450 km is weer uitgezet. Website wordt weer bijwerken. Begin januari vertrekken we weer.

Allen een prettige oudejaarsavond en een goed begin 2011 toegewenst.

Tot de volgende keer.

• 30 December 2010 - 08:12

Erna:

Ook uit jullie verhalen lees ik weer hoe gastvrij de Nieuw-Zeelanders zijn. Wat is dat fantastisch he. Gewoon uitgenodigd worden als je ze net ontmoet.

Leuke verhalen!

• 30 December 2010 - 10:25

Matthijs En Bieuwke:

Fijn dat jullie het naar jullie zin hebben,en leuk dat mensen uit Best zo gastvtij zijn.Gezellige jaarswisseling toegewenst.

• 30 December 2010 - 12:43

Lia En Frans:

Een hele goed jaarwisseling en een voorspoedig 2011. Blijf genieten!!

Was weer een leuk verhaal.

• 30 December 2010 - 14:35

Wim En Ria:

Nelleke en Ben

Wat fijn om weer wat van jullie avonturen te lezen.
    Deze route is ons wel bekend, ook wij hebben de Tongariro Crossing gedaan is mist en regen en hebben schuin tegenover het Visitor Centre van de Tongariro Crossing in de bungalows gezeten en zijn daar sávonds met kruiken in bed gaan slapen.
    De genten kolonie hebben wij ook bezocht en de wandeling gedaan, super mooi, ze zaten toen te broeden.
    Wellington is geweldig en de oversteek naar het Abel Tasmanpark is mooi vooral als je helde weer hebt.
    Goede vooruitzichten voor jullie.
    Fijn dat jullie een paar vrije dagen gepland hebben dat heb je nodig na al deze inspanningen.
    Wij wensen jullie alle goeds voor 2011 en veel fietsplezier natuurlijk.
    We kijken uit naar jullie volgende verslag.
    Onze hartelijke groeten Wim en Ria

• 30 December 2010 - 15:21

Hans Klessens:

Nelleke en Ben
    Fijn om te lezen dat jullie het zo goed maken.

Maak er nog een mooie trip van en voor 2011 de allerbeste wensen.

Groet
    Hans

• 30 December 2010 - 20:16

Peter Spang:

Hallo Nelleke en Ben,
    Mooi dat het goed gaat,en een prettige jaarwisseling toegewenst en een goed begin in 2011 groetjes.

• 31 December 2010 - 11:00

Inse:

Beste wensen. Nog 12 uur en wij zijn ook aan de beurt.

• 01 Januari 2011 - 12:21

Jaap En Henny:

Blijkbaar vergaat het jullie prima. Jullie waren al eerder in het jaar 2011 dan wij. Hierbij de beste wensen en nog een hele fijne tijd daar. We hebben jullie gemist bij het heffen van het glas op het nieuwe jaar bij ons samen met alle buren.

• 01 Januari 2011 - 16:12

Nellie Ehv:

Zo , fijn dat jullie het zo fijn hebben samen,en ik wens jullie nog een heel goed 2011!

Gr,Nellie Ehv

• 03 Januari 2011 - 18:49

Eelco En Klaaske:

Happy new year!
    Prachtig om dit met jullie zo mee te mogen beleven. En ik maar denken dat je in Frankrijk alleen maar hete voeten kon krijgen...
    Nog vele veilige fietskilometers

• 04 Januari 2011 - 19:33

Elly En Gerard :

Wat hebben jullie al veel gezien , en op deze manier kunnen wij er ook wat van genieten. Dat in Best alleen maar goei volk woont is bij ons bekent. Vanuit Aarle-Rixtel wensen wij jullie een gelukkig nieuwjaar en blijf vooral genieten.
    (ps. Santos is geregeld)

• 04 Januari 2011 - 23:52

Lenie Van Hooff:

Nelleke en Ben.
    Leuk jullie verhalen te lezen, komt er veel herinnering naar boven.
    Die Tongariro crossing. Heb ik ook gelopen, dagen gewacht op goed weer en toen het zover was en 's ochtend het aanvankelijk goed leek, na anderhalf uur na de start de rest vd dag in de regen en mist gelopen. Acht uur lang. Niets van die mooie zwavelmeren op hoogte gezien. maar toch een belevenis geweest !
    Het gaat jullie goed, de wegen zeijn niet zoals je gehoopt had, maar jullie slaan je er best doorheen ! Knap!!
    En ook leuk dat je zo warm ontvangen wordt zoals die mensen uit Wellington. Je hebt daar zo kennissen, heb ik ook gevoeld !
    Ga beslist nog naar het Te Papa museum in Wellington. Geweldig mooie Maori-cultuur !
    Maak er verder een mooie tocht van....Toi,toi, toi...
    Lenie

• 14 Januari 2011 - 10:03

Jan Zaagman:

Ben en Nelleke.
    De beste wensen voor 2011. Goed te horen dat het jullie goed gaat. Blijf nog maar even in N-Zeeland, Australie loopt vol water, volgens de berichten hier. Blijf genieten en kijk uit voor overstekend wild. Vr. gr.

• 14 Januari 2011 - 23:55

Joss & Kees:

Leuk om jullie reisverhalen te lezen en ook leuk dat wij blijkbaar hebben kunnen bijdragen aan een geslaagd verblijf in onze provincie, Hawke's Bay. Dat je trouwens de tafel hebt laten staan in ons restaurantje nadat jullie de rijsttafel hadden gegeten is ons goed van pas gekomen want sindsdien hebben we het tafeltje vele malen nodig gehad... Als jullie dan over de 'weg' fietsen hopen we ook dat de 'weg' niet 'weg' is. Het was reuze gezellig jullie bij ons op bezoek te hebben en heel veel dank voor jullie hulp tijdens de party op 2 januarie. Op prijs gesteld! We zijn benieuwd naar de verdere verslagen en heel erg nieuwsgierig waar jullie nu zijn. Lieve groet van Joss & Kees (en links blijven rijden!!!).

• 23 Februari 2011 - 20:33

Willie Jacobs:

Wat een energie hebben jullie en onderhouden jullie met rijk gevuld tafelen, ga zo door...........!

Veel schoonheid en apartheid op foto's.
    Bedankt,

groet,