Centraal Cuba - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Centraal Cuba - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Centraal Cuba

Door: Nelleke/Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

16 Maart 2012 | Cuba, Cienfuegos

Trinidad zou zo bijzonder zijn we hebben het niet zo gemerkt. We hebben onderweg toch veel mooie pleinen, gebouwen en huizen gezien. De straten die met een soort kinderkopjes voorzien waren werden trouwens niet zo mooi schoon gehouden. ’s Morgenvroeg weer afscheid genomen van de Casa familie. Er zijn 300 casa’s particolare in Trinidad. Hij had ons het adres doorgegeven van de casa in Cienfeugos die hij gereserveerd had. Ook het volgende adres had hij ons al doorgegeven en gereserveerd.
We hadden een goede weg langs de kust met mooie uitzichten. Ook zagen we zoutbekkens liggen. Dus hier wordt dus ook nog zout gewonnen. Ook blijkt dat er krabben naar de zee gaan om hun eieren te leggen en dan weer land inwaarts trekken naar hun verblijfplaats. Deze moeten dan deze kustweg over wat voor hen niet zonder gevaar is. We hebben al enkelen gezien die platgereden waren. Onderweg kwamen we ook nog een standbeeld van een indiaan tegen. Hij stond aan het begin van en weg. We zijn niet rechtstreeks naar Cienfuegos gereden maar via de botanische tuin. Vele kamerplanten van ons zie je daar buiten en veel groter. Diverse palmen en bamboes gezien. We hebben deze dag leuke indrukken opgedaan. We hadden onze slaapplaats weer snel gevonden en het zag er goed uit. Bij aankomst ontmoeten wij ook nog mensen waar wij over twee dagen zouden gaan slapen. Na terugkomst van de eerste verkennende wandeltocht door en naar het centrum van de stad waren er in de tussentijd nog twee fietsers aangekomen. Zij bleken uit Tsjechië te komen. De volgende dag hebben wij ons laten afzetten door een fietstaxi bij het zuidelijkste puntje van de stad. Hier staan prachtige huizen, maar ook nog enkele oude houten huizen. Van hier uit zijn we naar het centrum gelopen. Op het plein Parque Marti liepen ook weer Nederlanders rond. Het gebouw en de toren waar je op het dak kon staan waren allebei in onderhoud zoals ze dat zo netjes kunnen zeggen. Alleen de zaal van de schouwburg was te bezichtigen, maar dat vonden wij niet uitdagend genoeg. Na boodschappen gedaan te hebben en ook nog van een peso-pizza genoten te hebben zijn we de casa weer gaan opzoeken. We zijn daarbij langs een school gelopen die zich nogal luidruchtig aanwezig was. Wel iets anders lesgeven dan bij ons in Nederland. Stampvolle lokalen en zeer luidruchtige jongelui. Wel allemaal in schooluniform.
Komt ons zeer bekend voor zeiden onze Tsjechische wielercollega’s. We zaten de volgende dag weer vroeg op de fiets, na afscheid genomen te hebben van de Casa mensen en onze Tsjechen.