Krabben - Reisverslag uit Varadero, Cuba van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu Krabben - Reisverslag uit Varadero, Cuba van Ben en Nelleke Gelder - WaarBenJij.nu

Krabben

Door: Nelleke/Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Nelleke

19 Maart 2012 | Cuba, Varadero

We zijn op weg gegaan naar Playa Giron. De varkensbaai invasie heeft hier plaatsgevonden. Er staat een museum in de Playa die uitgebreid aandacht besteed aan deze invasie. La Victoria is hier behaald door Fidel Castro en zijn zeer grote aanhang. In drie dagen werd trots verteld. De tocht er na toe was goed verlopen. We hadden de route wat afgestoken. Het was weer een prachtige landweg. In het dorpje Abreus waar we door kwamen werd vol op feest gevierd. We hebben daar weer wat genuttigd en hebben onze weg weer vervolgd. Over het algemeen was de weg toch wel wat eentonig. Playa Giron is een zeer kleine plaats. We hebben geslapen bij de enigste kapper, El Barbero, in het dorp. Een jonge ondernemende gast die een spieksplinter nieuwe Casa had en was ook in het bezit van een fietstaxi die hij verhuurde voor 1 CUC per dag aan een van zijn dorpsgenoten. In zijn garage stond ook nog een mooie Chevrolet. Heb meteen maar gebruik gemaakt van zijn kapperstalenten. In moest wel achter in de rij aansluiten. Hij had goede klandizie zeker 20 personen werden door hem die namiddag door hem geknipt. Zij betalen enkele peso’s. Toeristen van het hotel of andere casa’s vroeg hij 5 CUC. Ik hoefde maar 3 CUC te betalen, ongeveer 2 euro. Rib uit mijn lijf !!. Daarna zijn we meteen naar het oorlogsmuseum gereden en ontdekten onderweg dat er aardig wat Casa’s particolare waren. Toen we terugkwamen had zijn vrouw een heerlijke vismaaltijd voor ons bereid. We werden aardig verwent. Na een goede nachtrust en een heerlijk ontbijtje stapten we op onze fiets op weg naar de volgende bestemming Jaguey Grande. We werden door de kapper gewaarschuwd dat er ontzettend veel krabben op de kustweg waren. We deden dat wat lacherig af en we zeiden we zien wel hoeveel het er zijn. Hij sprak van miljoenen. De vorige dag waren het maar enkele 10 tallen die we gezien hadden, dood en levend. En piss piss wijzend naar de band. We zijn dus toch wel met enige bezorgdheid begonnen aan de trip.
We waren het dorp nog niet uit of we kwamen ze al tegen. Enkele kilometers verder werd het aantal aanzienlijk meer. We konden ze niet meer ontwijken en besloten toen maar gewoon rechtdoor te rijden. Ze kraakten onder onze banden en ja hoor na 11000 km zonder lekke band gereden te hebben heeft een krab mijn voorband te grazen. Gelukkig stonden we net op een stuk waar het “krabben”- verkeer wat minder was. Ze kropen wel door mijn achterwiel naar de andere kant van de weg. Het werd Nelleke op laatst teveel van het goede. We kwamen langs een strandje waar gedoken werd. Ook stopten er een bus om duikers uit te laten. Wij vroegen of het mogelijk was om mee te rijden. Was geen probleem een fiets in de bagageruim en een in het gangpad. We zijn nog diverse malen over krabben heengereden met de bus. Dus het was een goede oplossing. De bus was echt op een goede oplossing. Hij reeds tot Playa Larga 35 kilometers voor Jaguey Grande. Hier was een drukte van jewelste. De krokodillenfarm trok veel toeristen. Na het nuttigen van een ijsje zijn we opgestapt. In Australia hebben we in een restaurantje een heerlijke pizza gegeten. Met een volle maag kwamen we dan ook bij onze casa aan. We merkten dat ze wat terughoudend reageerden.
Bleek dat ze de volgende dag om 07:00 uur naar Varadero wilden gaan. Ze waren bang dat wij van plan waren later te vertrekken. Ze waren opgelucht dat we zeiden dat we ook om 07:00 wilden vertrekken. Ze boden ons aan om met hun mee te rijden. Wij zijn braaf om 07:00 uur op onze fietsen gestapt ook op weg naar Varadero.